Nieuws Januari 2011

Betis Barça's tegenstander kwartfinale Copa del Rey

Barça’s tegenstander in de volgende ronde van de bekercompetitie is Betis. Real Betis versloeg donderdag Getafe met 1-3, een goedmakertje na de nederlaag in eigen huis van 1-2. De precieze tijdstippen zijn nog niet bekend; wel is vastgesteld dat de eerste wedstrijd van het tweeluik op woensdag 12 januari in Camp Nou gespeeld wordt. Een week later, op 19 januari, reist Barça naar het Benito Villamarín stadion te Sevilla voor de return. De twee teams hebben elkaar niet meer in een bekerwedstrijd ontmoet sinds de finale in 1997 in het Santiago Bernabéu.

28 juni 1997 was de avond waarop Barça haar 23e beker won tegen Betis in het Santiago Bernabéu. Het was de derde titel van dat seizoen, binnengehaald met de goals van Figo (2) en Pizzi. Met Bobby Robson op de bank en Guardiola met nummer vier op zijn shirt, genoot het team van de overwinning en hoorde het haar eigen clublied in de Madrileense thuishaven.

Betis en Barça hadden elkaar voor dat moment zeven keer in de bekercompetitie getroffen, waarvan Barça vier keer won en Betis er drie keer met de winst vandoor ging. De laatste keer dat de teams tegen elkaar spelen was in de competitie in seizoen 2008/09. Barça won in Camp Nou nipt met 3-2 en de tweede ontmoeting in Andalusië eindigde zonder doelpunten. Terwijl Barça de competitie won, werd Betis gedegradeerd. In de competitie hebben de teams elkaar 92 keer getroffen met een veel beter resultaat voor de Catalanen: 53 keer winst, 19 keer gelijkspel en 20 keer verlies.