Nieuws Juni 2021

Blamage Oranje

Iedereen zakte door de ondergrond. Zelfs Frenkie de Jong. Een beschamende vertoning van Oranje: 0-2 door Tsjechische doelpunten van Holes en Schick. Aantal schoten Nederland op doel: 0 (nul!!). Tegen 5 voor de Tsjechen. Die hebben een gemakkelijke avond gehad. Het Nederlands elftal hing als los zand aan elkaar. 1 goede kans maar Malen kreeg het niet voor elkaar de Tsjechische doelman te omspelen.

Dieptepunt in de 55e minuut: Mathijs de Ligt maakt duidelijk hands en de scheidsrechter toont hem de rode kaart. Vanaf dat moment was de hele organisatie nog verder zoek. De Ligt gaf zichzelf alle schuld van het verlies maar dat is natuurlijk niet waar. Het hele collectief faalde. Er stond geen eenheid op het veld; de groepswedstrijden konden dat nog verbloemen. De pers is vernietigend. Inclusief de buitenlandse media.

Wat gaat er gebeuren met Frank de Boer? Had hij het 4-3-3 systeem van Koeman in stand moeten houden? We zullen het nooit weten. De feiten zijn duidelijk: het missen van de laatste vier van de Nations League, de dramatische start van de WK-kwalificatie bij Turkije en dan dit: niet eens bij de laatste vier van EURO2020. Er moet een frisse wind gaan waaien. De bestuurders inclusief. Terug naar de Hollandse voetbalschool.

En al die trouwe supporters die de spelers in de steek hebben gelaten. Met meer dan 10.000 aanwezig in Boedapest en andere stadions. De bondscoach en de spelers zullen een harde dobber krijgen om het vertrouwen terug te winnen. Eerstvolgende wedstrijd in de WK-kwalificatie: 1-9 uit naar Noorwegen. Dat is al best snel. Uithuilen en opnieuw beginnen!

Foto: fcbarcelona.com