Nieuws Januari 2011

Busquets: “Een wedstrijd elke drie dagen is goed voor ons”

Barça-middenvelder Sergio Busquets is ervan overtuigd dat Barça de kwartfinales van de Spaanse Cup kan bereiken en benadrukte dat het belangrijk is dat dat lukt: “Elke drie dagen spelen is goed voor ons.”
Er is amper tijd om na te denken over de winst op Levante, nu Barça zich weer voorbereidt op de volgende belangrijke wedstrijd met de trip naar Bilbao op woensdag. Sergio Busquets vond dat de winst van zondag zou moeten werken als een stimulans voor het aankomende duel: “Het is altijd belangrijk om het jaar met winst te beginnen. De competitie gaat om consistentie en dat is wat we tonen. De drie punten zullen ons helpen om met meer zelfvertrouwen het duel van woensdag in te gaan.”

Januari is voornamelijk volgepland met midweekse bekerwedstrijden. Busquets: “Het is essentieel dat we in de race om de beker blijven en dat we ongeveer elke drie dagen een wedstrijd kunnen spelen. Afgelopen jaar, toen we tegen Sevilla moesten, gingen de weken langzaam. Nu zijn we gewend aan zo vaak spelen en dat helpt ons om de dynamiek van ons seizoen vast te houden.”
Het doelpuntloze gelijkspel van de eerste leg tegen Athlétic betekent dat de wedstrijd in Bilbao van essentieel belang is. Busquets gaf toe: “De selectie weet dat er geen ruimte voor fouten is in dit duel. We gaan naar een plaats waar voetbal geleefd wordt en de fans zullen zich de volle negentig minuten achter hun ploeg scharen. Ik hoop dat Bilbao niet zo defensief zal zijn als in Camp Nou.”

Tegen Levante speelde Busquets tijdelijk in de centrale verdediging naast Abidal. “Het was een van de opties waar we aan de hele week aan hadden gewerkt. Ik moet nog beter worden in het spelen op die positie, aangezien ik eraan gewend bent om naar voren te gaan.”

Sergio sprak tevens lovende woorden over zijn teamgenoot Xavi, die Migueli’s record zondag evenaarde. “Ik ben er trots op dat ik naast hem mag spelen. Hij verdient alles. Ik weet niet of ik zijn record zou kunnen bereiken, maar ik hoop dat ik vaak op het veld mag staan en mag meedoen met de beste spelers uit de clubgeschiedenis.” Busquets prees ook Pedro, die samen met hem doorbrak via het B-team. “Hij is geweldig vooruitgegaan.”
Tot slot werd het onderwerp over de vernieuwing van Busquets’ contract nog even aangesneden. De speler maakt zich echter geen zorgen over zijn contractonderhandelingen. “Er zijn geen problemen, want beide kanten willen hetzelfde.”