Nieuws November 2013

Busquets: “We hebben ons doel bereikt”

Sergio Busquets scoorde doelpunt nummer twee in de wedstrijd tegen AC Milan en speelde zichzelf woensdagavond goed in de kijker met zijn spel. Na de wedstrijd gaf de middenvelder aan blij te zijn dat hij kon scoren, vooral met het hoofd. “We hebben niet veel lange spelers. Meestal spelen we de korte optie vanuit vrije trappen en corners, maar deze woensdag kregen we het voor elkaar om te scoren met een kopbal en daar ben ik blij mee.”

‘Busi’ is natuurlijk ook blij dat Barça zich nu heeft gekwalificeerd voor de ronde van de laatste zestien in de Champions League. “We hebben ons doel bereikt. Ik denk dat we een goede eerste helft speelden; het was jammer dat we een eigen doelpunt tegen kregen. De tweede helft hadden we meer moeite, maar over het algemeen speelden we een goede wedstrijd. Ik ben blij dat we hebben gewonnen en een plekje hebben in de volgende ronde,” aldus Busquets.

Busquets legde uit dat Milan in de tweede helft veel scherper was: “Ze varieerden in hun tactiek en het was lastig voor ons om de vleugels te dekken. Abate ging diep, terwijl Muntari het middengedeelte bezette. Ik denk dat Milan toen het gevaarlijkste waren, maar alles werd gemakkelijker toen we ons derde doelpunt scoorden.”

Zoals verwacht werd Busquets gevraagd naar de huidige vorm waarin zijn teamgenoot Leo Messi momenteel steekt. “We wisten dat het slechts een kwestie van tijd was, omdat hij bepalend is en voor het doel altijd in vorm is. Het team is niet helemaal op honderd procent en het wordt lastig om de vorm die we tijdens het Guardiola-tijdperk hadden opnieuw te bereiken, wegens ons eigen niveau maar ook dat van onze tegenstanders. In die tijd kenden ze ons nog niet.”

Ook andere blaugranas reageerden na afloop van de wedstrijd.
Xavi Hernández: “Ik ben blij dat we hebben gewonnen. We speelden een goede wedstrijd, al werd het moeilijk toen ze scoorden, maar we hadden met een grotere score kunnen winnen. We zagen een goed Barça vanavond; het team speelt goed en ons doel is duidelijk: op een goed niveau spelen en wedstrijden winnen. Dat is onze filosofie. We zullen proberen om op een uitstekend niveau te spelen om geode resultaten te boeken. Maar we zijn op de goede weg. Logischerwijs is het moeilijk, omdat we spelen tegen teams die de achterhoede volledig op slot zetten.”
Over Messi: “Ik vind dat Messi goed speelt. Iedereen kan altijd beter voetbal spelen, en hij heeft die lat heel hoog gelegd.”

Neymar Júnior: “Erg blij dat we gewonnen hebben én een plekje in de volgende ronde hebben gepakt. We hebben nog een lange weg te gaan, maar het belangrijkste is om als team te blijven groeien.” Ook de nieuwste aanwinst van Barça sprak over Messi, die twee doelpunten voor zijn rekening nam: “Leo Messi is een geweldige speler, een genie. Hij is de beste ter wereld. Ik denk dat hij nog een Ballon d’Or kan winnen.”

Klik hier om te zien hoe de Barça-spelers op social media als Twitter op de uitslag reageerden