Nieuws September 2012

Camp Nou 55 jaar!

Het stadion van FC Barcelona bestaat 55 jaar! Op 24 september 1957 werd het stadion plechtig geopend. Ter gelegenheid van dit 55-jarige jubileum bij deze een overzicht van de geschiedenis en verschillende onderdelen van het grootste stadion in Europa.

1957, de inauguratie van Camp Nou
Het stadion begon met een capaciteit van 93.053 toeschouwers, en kostte in totaal 288.088.143 peseta’s. Vandaag de dag is Camp Nou met haar publiekscapaciteit van 98.772 toeschouwers het grootste Europese stadion.
Men zegt vaak dat het de komst van de nu legendarische Ladislau Kubala was dat het bestuur van de Catalaanse club overstag deed gaan om een geheel nieuw stadion te bouwen. Kubala trok zonder twijfel meer dan ooit tevoren de aandacht naar FC Barcelona en luidde een nieuw tijdperk in. Desondanks werd de beslissing om het Camp Nou te bouwen ook geïnspireerd door de winst van twee kampioenschappen in het 1947/48 en het 1948/49 seizoen, wat dus voordat de Hongaar zijn contract ondertekende bij de blaugranas.

Vijfsterrenstadion
Hoewel de officiële naam ‘Estadi del FC Barcelona’ zou luiden, werd het stadion al snel onder het volk bekend als ‘Camp Nou’ (de ‘nieuwe grond’), in contrast met het oude clubstadion in Les Corts. Het zou tot het 2000/01 seizoen duren tot er besloten werd om ‘Camp Nou’ de officiële naam van het nieuwe stadion te maken, dankzij een stemronde onder de clubleden. Van de 29.102 stemmen die Barça ontving, prefereerden maar liefst 19.861 stemmers (68,25%) de naam Camp Nou boven Estadi del FC Barcelona.

20 jaar mozaïek in Camp Nou
Het eerste mozaïek in Camp Nou werd geïnitieerd op 7 maart 1992. In een competitiewedstrijd tegen Real Madrid hielden 17.000 fans kaarten omhoog in de tweede en derde ring aan de noordzijde. De achtergrond vormde de kleuren van Barcelona en Catalonië, en de boodschap was simpelweg één woord: BARÇA.

Evolutie en gebeurtenissen
Sinds 1957 heeft het stadion verschillende renovaties en verbeteringen ondergaan. Een van de meest belangrijke daarvan was de onthulling van het ‘strijklichtsysteem’ in 1959, evenals het toevoegen van het enorme elektronische scoreboard en de perskamer. Buiten deze specifieke veranderingen  kwam de grootste sensatie in 1982, toen Camp Nou uitgebreid werd om het toneel te vormen voor de openingsceremonie van het Wereldkampioenschap voetbal. De toevoeging van nog een ring vergrootte de capaciteit met 22.150.

De Camp Nou Experience
Tegenwoordig biedt Camp Nou de mogelijkheid om het stadion op spectaculaire wijze te bezoeken. Bezoekers reizen als het ware door de tijd met de vele prestaties van FC Barcelona, historische archieven, allerlei multimedia installaties en natuurlijk een tour van het vijfsterrenstadion zelf.