Nieuws November 2012

#CampNouLive 2.0: Xavi Hernández

Zoals we al eerder meldden, was Xavi Hernández de tweede speler die deelnam aan de nieuwe campagne van FC Barcelona, #CampNouLive, met als doel om fans dichter bij de club te brengen. Afgelopen week gaf de middenvelder antwoorden op de vragen die fans van over de hele wereld via allerlei online sociale media instuurden. Hij sprak onder andere over zijn toekomst bij de Catalaanse club: “Ik hoop hier nog vele jaren te blijven. Ik voel me geweldig fysiek, ik ben compleet hersteld van die kleine blessures. Barça werkt er hard aan om me te laten blijven, en dat doe ik ook. Het is mijn grootste droom om hier mijn carrière te beëindigen. Er zijn moeilijke momenten geweest, maar ik hoop hier te blijven en dat ik snel mijn contract kan verlengen.”

In het eerste deel van het exclusieve interview vertelt Xavi over de meest uiteenlopende dingen, zoals de waarden die hem hebben geholpen bij zijn succes, zijn hoogte- en dieptepunten als professionele voetballer, de spelers die hij het meest bewondert buiten FC Barcelona, wat het voor hem betekent om aanvoerder van Barça te zijn en de speelstijl van zijn team. Ook benoemt Xavi zijn favoriete stadion naast het Camp Nou (hint: een stadion waar Barça de Champions League titel heeft gewonnen).

Het tweede deel van het interview volgde al snel met een reeks eveneens uiteenlopende vragen. Zo spreekt hij over Tito Vilanova als nieuwe coach: “Ik heb een heel goed gevoel, Tito doet het uitstekend. Hij heeft ons eigenlijk allemaal een beetje verbaasd met zijn karakter en zijn bekwaamheid als leider. Tito heeft weinig veranderd qua tactiek en techniek, en de trainingssessies zijn praktisch hetzelfde – het zijn vrijwel dezelfde mensen, behalve Pep, en we voelen ons allemaal heel goed.”
Wat betreft de geweldige seizoenstart van het team, legde Xavi uit: “Het ziet er goed uit voor ons. We hebben een uitstekende start van de competitie en we liggen op schema in de Champions League, de beker gaat ook goed… Echt, het ziet er prima uit. We zullen zien of we wel of niet iets winnen later dit seizoen, maar op dit moment spelen we goed voetbal en genieten we van deze nieuwe fase met Tito. We hopen dat we onze uiteindelijke doelen kunnen bereiken.”

Xavi sprak ook over een aantal andere dingen, zoals de nieuwe aanwinsten van de club, de academie, zijn gevoel vlak voor een belangrijke wedstrijd, het algemene niveau van de Spaanse competitie en zijn andere favoriete sporten. Hij geeft eveneens antwoord op de vraag wie zijn mentoren zijn geweest en wie hij denkt dat zijn rol binnen het team zal overnemen, al hoopt hij dat wie dat ook zal zijn, die persoon niet benoemd zal worden tot “de nieuwe Xavi”, zoals Xavi zelf “de nieuwe Guardiola” genoemd werd.