Nieuws November 2012

Celtic - FC Barcelona 2-1

FC Barcelona heeft een tweede nederlaag van het seizoen om de oren gekregen, opnieuw 2-1, ware het niet dat het de vorige nederlaag nog incasseerde tegen een top ploeg als Real Madrid, dit maal was zelfs de beperkte ploeg van Celtic te sterk voor de blaugranas.

Barça heeft de nederlaag dan ook volledig aan zichzelf te wijten. Tito Vilanova liet David Villa, die zaterdag nog sterk speelde, en ook de man in vorm, Cesc Fàbregas, op de bank plaats nemen. Hierdoor leek de coach toch de zaak wat onderschat te hebben. Lionel Messi leek nog niet herstelt van zijn prille vaderschap en ook achterin oogde het allesbehalve scherp. In het begin van het duel was er nog wel het bekende balbezit maar tot een grote kans leidde dat niet. Celtic paste dezelfde tactiek toe als in Camp Nou en was totaal niet van plan om voetballend ook maar iets te laten zien. Het concept was volledig gebaseerd op tegenhouden en de counter. Gesteund door het werkelijk fantastische publiek groeide de ploeg in de wedstrijd. De eerste corner was voor de Schotten direct raak. De lengte van Celtic won het van de bescheiden grootte van de blaugranas en bij de tweede paal werd de scherpe corner fraai binnengekopt door Wanyama. Barça rechtte de rug en speelde zich nog voor rust naar een drietal kansen. Eerst was het Messi die hoog overschoot, en daarna nog de lat raakte. Kort erna liet Alexis Sánchez zijn enige goede actie van de wedstrijd zien en kopte op de paal. Het Chelsea scenario leek zich te gaan herhalen en de ruststand was dan ook 1-0.

De tweede helft vertoonde hetzelfde spelbeeld, de Catalanen hadden balbezit, zochten de gelijkmaker, maar tot echte grote kansen kwam het niet. Alex Song werd uit voorzorg gewisseld door zijn coach om een tweede gele kaart te voorkomen. Fàbregas en Villa kwamen de aanval versterken en met name Cesc zorgde voor meer rust op het veld en dreiging in de aanval. Echter, net toen Barça zich leek op te gaan maken voor de slotfase sloeg het noodlot toe. De sterk keepende Forster pakte een vrije trap van Messi, trapte de bal op goed geluk uit en door een inschattingfout van nota bene Xavi kwam de bal pardoes voor de voeten van aanvaller Watt. Die twijfelde niet en schoof de bal voorbij Víctor Valdés. In de hectische slotfase scoorde Messi weliswaar nog de 2-1, maar mede door zwak en warrig fluiten van de Nederlandse scheidsrechter Björn Kuipers bleef het hierbij. Hierdoor moet het team van Tito Vilanova nog vol aan de bak in de resterende twee groepswedstrijden in de Champions League.

Opstelling FC Barcelona: Valdés, Alves, Song (71' Piqué), Mascherano, Alba, Bartra (71' Fàbregas), Iniesta, Xavi, Sánchez (65' Villa), Messi en Pedro

Klik hier om de samenvatting te bekijken