Nieuws April 2012

Cesc: “Gekomen voor dit soort wedstrijden”

Fàbregas heeft een droom, en dat is om de Champions League te winnen. De middenvelder is heel dicht bij het verwerkelijken van deze droom, maar om dat te doen moest zijn team Chelsea elimineren, een tegenstander die hij goed kent van zijn tijd bij Arsenal. Cesc, die afgelopen zomer naar FC Barcelona terugkeerde, zei: “Ik kwam hier om beter te worden en om uitdagingen aan te gaan zoals die ons nu te wachten staan: Chelsea en Real Madrid. Dit is het soort wedstrijd dat ik verwachtte en waar ik van geniet.” De Catalaan voegde daaraan doe: “Het kunnen optillen van de Champions League trofee is een grote droom en ik hoop die te realiseren als een Blaugrana.”

Cesc, die toegaf de Premier League aandachtig te volgen, gelooft dat Chelsea “de wedstrijd in zal gaan in de goede vorm die ze het hele seizoen al hebben laten zien.” Hij is zich bewust van de veranderingen die Roberto Di Matteo introduceerde na het vertrek van Villas-Boas. “Hij heeft Chelsea teruggebracht naar de stijl die de club titels opleverde en die Chelsea groot maakte. Ze spelen op de counter en ze verdedigen met zijn allen in het zestienmetergebied.” In zijn periode in Engeland stond Cesc vaak tegenover Chelsea in de Premier League: “We domineerden, maar met slechts één counteraanval scoort Drogba. Het is bijna altijd hetzelfde. Ze zijn heel sterk in de verdediging, en ontwijken niets wanneer ze aan de bal zijn. Het zijn “killers” voorin, daar moeten we voor hoeden.”

De pers vroeg hem of Chelsea uit zal zijn op wraak nadat Iniesta’s goal in de 2009 Champions League The Blues elimineerde. Cesc: “Dat is een nog heel recentelijk iets voor de spelers en de fans, ze vergeten niet gemakkelijk. Dit zal extra motivatie voor hen zijn.”

Cesc weet dat zijn team een heel sterk Chelsea tegenover zich zal hebben in Stamford Bridge. De nummer vier zei echter: “We zijn dit seizoen heel consistent en we hebben allerlei obstakels overwonnen. Het gaat niet om in vorm zijn, maar om winnen en Barça naar de finale in München brengen. We zijn in staat om dat te doen.”