Nieuws Februari 2011

Contract ondertekend

Sandro Rosell en Pep Guardiola hebben woensdag na de ochtendtraining het nieuwe contract ondertekend die de succesvolle coach tot 30 juni 2012 aan FC Barcelona verbind. Dit betekent dat Guardiola vier seizoenen coach zal zijn van het eerste elftal van de Catalanen en dat bezorgd hem de vierde plaats, na Cruijff, Greenwell en Rijkaard, op de lijst van coaches met het langst lopend contract.

In de afgelopen tweeënhalf jaar heeft Guardiola vele sportieve successen behaald met zijn team voor FC Barcelona. Bij het ondertekenen van zijn eerste contract, op 17 juni 2008, zei Pep nog heel bescheiden: “Ik kan geen trofeeën beloven, maar ik zal ervoor zorgen dat de Barça-fans trots op ons worden.” Om daaraan toe te voegen op de officiële presentatie aan de fans op 16 augustus 2008: “Ik beloof jullie dat we hard zullen werken. Ik weet niet wanneer we gaan winnen, maar we zullen altijd alles geven. Die jullie stoelriemen vast en geniet van de rit.”

En het werd een succesvolle rit! Zo behaalde hij met zijn team 8 van de maximaal te behalen 10 titels, maar belangrijker dan dat is dat het huidige Barça niet hetzelfde zou zijn geweest zonder Pep. Hij heeft duidelijk zijn filosofie aan de spelers overgedragen en weet het beste uit hen te halen.

Van de 100 competitiewedstrijden waarbij de 40-jarige coach op de bank zat voor Barça werden er maar liefst 79 gewonnen, 14 gelijk gespeeld en maar 7 wedstrijden in La Liga verloren. Daarbij zette de coach 40 spelers in waarvan 58% vanuit de eigen opleiding doorgegroeid zijn naar het eerste elftal. Valdés speelde zelfs 96 van de 100 wedstrijden, Xavi 90 en Messi kwam 87 keer op het veld. Daarmee heeft Guardiola een beter gemiddelde behaald dan zijn mentor, Johan Cruijff, die in zijn eerste 100 competitiewedstrijden 64 wist te winnen, 20 in een gelijkspel eindigden en 16 verloren gingen.