Nieuws April 2011

Copa del Rey finale verloren

Door een 1-0 overwinning in de verlenging legde Real Madrid beslag op de Copa del Rey. Barça slaagde er niet in de Madrileense muur te doorbreken.

Het duel ontpopte zich in de eerste helft als zeer stevig, waarbij vooral de spelers van Real zich in negatieve zin lieten gelden. Al binnen vijf minuten was het raak; na een schwalbe van Ronaldo overdreef Carvalho een botsing tussen hem en Dani Alves en liepen de gemoederen even hoog op. Pepe beging kort daarna een schandalige overtreding op Lionel Messi, maar hij mocht blijven staan omdat de arbiter het niet had waargenomen. Nog voor er een half uur gespeeld was ging ook Alvaro Arbeloa ver over de schreef. De back van Real ging op de rechterkuit van de liggende David Villa staan, maar ook dat ontging de scheids.

Door de fysieke aanpak van Real liet Barça zich in de eerste helft overbluffen en kreeg het niet voor elkaar om haar geliefde rondspeelspel te spelen. Er waren veel onderlinge miscommunicaties en de geprezen voorhoede van Messi, Villa en Pedro was veelal op het middenveld te vinden. Ook Xavi liet zich weinig zien, evenals Iniesta; de inspiratie was ver te zoeken. De grootste kansen waren dan ook voor de Koninklijke. Na twaalf minuten zag Ronaldo zijn inzet van de lijn gehaald en kort voor rust kopte Pepe na een voorzet van Özil op de binnenkant van de paal.

Na de rust kreeg Barcelona meer grip op de wedstrijd. Het spel van Barça had beduidend meer tempo en de ploeg stelde zich veel offensiever of dan in de eerste helft. De Catalanen leken halverwege de tweede helft op voorsprong te komen, maar het doelpunt van Pedro werd afgekeurd wegens buitenspel. Het was het begin van een hele sterke periode voor Barcelona, dat Real met de rug tegen de muur zette. Waar in de eerste helft vooral Ronaldo van zich deed spreken, was dat nu Messi.

De hernieuwde inzet werd keer op keer echter niet beloond met een doelpunt. Iker Casillas hield Real met geweldige reddingen in de wedstrijd. In de 75e minuut keerde hij eerst een afstandsschot van Xavi, om erna een subtiel wippertje van Pedro over de lat te tikken. Zes minuten later moest de doelman van het Spaanse elftal weer vol aan de bak op een schot van Andrés Iniesta. Real werd enkel gevaarlijk op de counter, maar Ronaldo zag zijn inzet gekeerd door José Manuel Pinto.

Het betekende dat een verlenging nodig was om de finale te beslissen. De spelers kregen na de intense negentig minuten een energieke “Pep-Talk” en de fans nog dertig minuten extra el Clásico voorgeschoteld. Daarin liet Real zich inzakken om te mikken op een gevaarlijke counter. Zo'n uitbraak kwam er in de 98e minuut, maar Ronaldo schoot uit lastige hoek rakelings voorlangs. Vijf minuten later was het alsnog raak. Marcelo speelde Angel Di Maria vrij op links en de voorzet van de Argentijn werd tegendraads ingekopt door Ronaldo.

Het betekende dat Barça vol aan de bak moest en Pep Guardiola stuurde daarom Ibrahim Afellay het veld in. Real sloot de poorten echter en gaf geen kansen meer weg, waardoor de club na drie vruchteloze jaren weer eens een prijs pakt.

FC Barcelona: Pinto, Alves, Piqué, Mascherano, Adriano (118’ Maxwell), Busquets (107’ Keita), Iniesta, Xavi, Messi, Villa (105’ Afellay) en Pedro.

Kijk hier de samenvatting van de wedstrijd.