Nieuws Oktober 2012

Copa del Rey van start

Dinsdagavond speelt Barça zijn eerste duel in de Copa del Rey van dit seizoen. Om de achtste finale te bereiken moeten de Blaugranas in een tweeluik afrekenen met Alavés. Om 22.00 uur staat de eerste ontmoeting op het programma in Mendizorrotza, de thuishaven van Alavés. De return in het Nou Camp is op woensdag 28 november.

De Baskische opponent speelt momenteel zijn wedstrijden in de Segunda División B, het derde niveau van Spanje. Zo`n tien jaar geleden zag de wereld er heel anders uit voor de ploeg uit Vitoria. De Basken hadden zich vanuit de onderste regionen van het betaalde voetbal opgewerkt naar de Primera División, en met een zesde plaats in het seizoen 1999/2000 mocht de bescheiden club zich opmaken voor een avontuur in Europa. Met Jordi Cruijff aan boord, bereikte Alavés de finale van de UEFA Cup. In een waar doelpuntenfestijn trok Liverpool aan het langste eind, 5-4 na verlengingen. Na deze uitzonderlijke prestatie ging het bergafwaarts met de club.

Mede gezien het feit dat Barça B zelfs een divisie hoger speelt dan Alavés, ligt het voor de hand om enkele spelers rust te geven. Trainer Vilanova denkt er het zijne van: “Ik benader deze wedstrijd zoals iedere andere wedstrijd, het is belangrijk om een goed resultaat te behalen. Ik zie dit niet als een kans om de spelers die weinig aan spelen zijn toegekomen, nu speelminuten te geven. Echter, er zijn een aantal spelers die herstellende zijn van blessures en die krijgen rust.” Vilanova heeft zich goed voorbereid, blijkt uit zijn analyse over de komende tegenstander. “De trainer Natxo González ken ik erg goed, hij zet een goede organisatie neer. Verdedigend staat het team goed, dat blijkt wel uit de statistieken, in de laatste tien wedstrijden kreeg de ploeg maar vier doelpunten tegen.”

Zoals te doen gebruikelijk bij bekerwedstrijden staat José Manuel Pinto onder de lat in plaats van Víctor Valdés. Enkele spelers krijgen rust, waaronder Lionel Messi, Jordi Alba, Xavi Hernández en Pedro Rodríguez.

Voor de mensen die een online stream zoeken: fromsport.com en rojadirecta.com bieden vaak meerdere goede streams aan.
Mocht u de bekerontmoeting niet kunnen zien, kunt u de verrichtingen van Barça live volgen via onze Twitter!