Nieuws Januari 2018

Coutinho, nieuwe speler van FC Barcelona

FC Barcelona en Liverpool FC hebben gisteren overeenstemming bereikt over de transfer van Philippe Coutinho. De speler ondertekent een contract voor vijf en een half jaar, en krijgt een afkoopclausule van 400 miljoen euro.

De middenvelder arriveert bij FC Barcelona nadat hij zijn klasse heeft laten zien als speler bij Liverpool en de Braziliaanse nationale elftal. Phillipe Coutinho, geboren op 12 juni 1992 in Rio de Janeiro, Brazilië, is een van de meest getalenteerde middenvelders ter wereld met het potentieel om nog beter te worden.

Coutinho begon zijn voetballende reis in zijn geboortestad bij Vasco de Gama. Op 18-jarige leeftijd verhuisde hij naar Europa om een nieuwe fase in zijn carrière te beginnen in de Serie A bij Inter Milaan, waarmee hij zijn debuut in de Champions League zou maken.

Na twee en een half seizoen in Milaan en zes maanden in Barcelona bij de andere club Espanyol, maakte Coutinho de overstap naar de Premier League toen hij in januari 2013 tekende voor Liverpool. Met de vijf keer Europese kampioen vestigde de Braziliaan zich snel als een belangrijke speler bij de club.

Een veelzijdige aanvalskracht

De Braziliaan is een veelzijdige aanwezigheid in de ploeg omdat zijn technische bekwaamheid en visie hem in staat stellen op het middenveld te spelen. Zijn aanvallende instinct betekent ook dat hij net zo thuis is in een meer geavanceerde rol op de vleugel. Coutinho is snel en altijd bereid om verdedigers op te nemen en zijn neus voor het doel is onmiskenbaar, want hij scoorde 13 keer voor Liverpool vorig seizoen.

Sinds zijn debuut in 2010 als Braziliaans international, speelde hij in 2015 en 2016 in de Copa América voor zijn land en speelde hij een essentiële rol in het helpen van de 'Goddelijke Kanaries' bij het kwalificeren voor de wereldbekerfinales van 2018 in Rusland.

Het is een mooie opsteker voor Barça dat een speler als Coutinho aangetrokken is zo vlak voor de wedstrijd tegen Levante.

Foto: www.fcbarcelona.com