Nieuws December 2010

David Villa jarig!

Vandaag is één van de meest trefzekere Spaanse aanvaller van de laatste jaren 29 jaar geworden. In de zeven jaar dat hij in de Primera División voetbalt, scoorde hij er minstens 15 goals per seizoen en heeft hierdoor al vier Zara Trofeeën verdiend (2005-2006, 2006-2007, 2008-2009 en 2009-2010) voor topscoorder in de Primera División met de Spaanse nationaliteit.

Met zijn 1.75 m is Villa niet echt groot is voor een spits. Net als Lionel Messi moet Villa het hebben van zijn snelle voetenwerk en tactisch inzicht. Op vierjarige leeftijd brak Villa bij een ongeval zijn rechterdijbeen. Even vreesden de dokters voor blijvend letsel, het been werd in het gips gezet en genas wonderwel. Het onthield Villa er niet van om in de tuin weer wat voetbalplezier op te doen. ‘Moeilijk gaat ook’, was zijn credo en hij oefende meteen zijn mindere linkervoet die op die manier sterk ontwikkelde. Daardoor kon hij later aanvallend op alle posities uit de voeten.

Bij Zaragoza maakte de spits uit het mijnwerkersdorp Tuilla zijn debuut in de Primera División waar de aanhang van Zaragoza ‘Illa illa illa, Villa, Maravilla’ de spits toezong bij iedere goal, maar hij brak pas echt door bij Valencia. Voor die voetbalclub speelde Villa vijf seizoenen (2001-2010) waar hij 140 doelpunten maakte in 239 wedstrijden. David Villa kwam 21 mei 2010 naar FC Barcelona, vijf dagen nadat het tweede opeenvolgende landskampioenschap onder leiding van Guardiola werd gewonnen. Zijn debuut voor FC Barcelona was op 21 augustus 2010 in de 4-0 gewonnen thuiswedstrijd tegen Sevilla FC voor de Spaanse Super Cup.

‘El Guaje’ is de elfde speler uit Asturië die in de kleuren van Barça speelt. Onder andere Luis Enrique, voormalige FC Barcelona aanvoerder en huidige trainer van Barça B, ging hem voor en mede op zijn aanraden werd Villa naar Catalonië gehaald.

Zijn sterrenstatus bereikte David voornamelijk dankzij zijn vele goals voor het Spaanse nationale elftal waar hij inmiddels een vaste waarde is geworden. Ex-bondscoach Luis Aragones liet hem op 9 februari 2005 met La Roja tegen San Marino debuteren, het begin van een succesverhaal dat resulteerde in de Europese titel (2008) en de Wereldbeker (2010). Op dat laatste toernooi wist Spanje de bal 121 maal op het vijandelijke doel te schieten, geen enkel land deed dat beter. Met zijn 17 schoten op doel was Villa de beste Spanjaard. Het resulteerde in 5 treffers waarmee hij het in Zuid-Afrika net zo goed deed als Thomas Muller (de officiële topschutter door een hoger aantal assists), Wesley Sneijder en Diego Forlán

Officiële website: http://www.davidvilla7.com/