Nieuws April 2016

De avond dat Messi Gerd Müller overtrof

Aankomende zaterdag keert Lionel Messi terug naar de plek waar hij vier jaar geleden een nieuwe mijlpaal in zijn carrière bereikte. Op 9 december 2012 kwam Messi in het Benito Villamarín tot zijn hoogste aantal doelpunten gescoord in één kalenderjaar ooit: 86! Daarmee verbrak hij een stokoud record uit de jaren zeventig, een geweldige prestatie.

Het was een record dat terugging naar het jaar 1972, toen Gerd Müller 85 doelpunten scoorde voor Bayern München en het Duitse nationale elftal. Een ongelooflijk aantal waarvan niemand dacht dat het ooit verbroken zou worden.

Maar drie decennia later werd er geschiedenis geschreven en weinig verassend dat het Leo Messi was die dat deed. Hij scoorde op die 9 december tweemaal in de uitwedstrijd tegen Real Betis om zijn totaal voor het jaar 2012 op te schroeven naar 86 en daarmee Müllers record teniet te doen.

Hierna had Messi nog tijd om zijn record verder uit te breiden. Twee keer scoorde hijt egen Cordoba in de Copa del Rey competitie en ook tegen Atlético Madrid in de Spaanse competitie. Hij eindigde zijn ongelooflijke jaar met een doelpunt tegen Valladolid, waarmee zijn doelpuntenproductie op het uitzonderlijke totaal van 91 goals eindigde. Zal ooit iemand dit record verbreken?