Nieuws April 2016

De beslissende rol van Suárez

Vaak wordt gezegd dat een topaanvaller niet een maker van geweldige doelpunten is, maar een geweldige doelpuntenmaker is. Als er op dit moment in de voetbalwereld een speler is die beide is en tevens enorm belangrijke doelpunten scoort, dan is het wel Luis Suárez.

Sinds zijn overstap naar FC Barcelona heeft de Uruguayaan zich ontpopt tot maker pur sang van beslissende doelpunten, die Barça naar ongekende hoogten hebben gestuwd. Van de zeventig goals die hij maakte in het blaugrana tenue zijn er zeventien, zo’n dertig procent, beslissend geweest in het winnen van een wedstrijd.
In de Primera División scoorde hij uit bij Athletic de Bilbao de enige treffer (0-1), waardoor Barça met drie punten huiswaarts keerde. Zijn twee goals in Camp Nou tegen Las Palmas (2-1) verzekerden de blaugranas eveneens van de zege. Thuis tegen Eibar (3-0) pakte Suárez een hattrick en zijn goal zorgde ervoor dat Atlético Madrid zonder punten naar huis ging (2-1).

Ook op het Europese én internationale podium heeft Suárez zich doen gelden. Met de gelijkmaker tegen AS Roma (1-1), de winnende treffer tegen Bayer Leverkusen (2-1), zijn hattrick tegen Guangzhou in Japan (3-0) en onlangs nog zijn dubbele trefzekerheid tegen Atlético Madrid (2-1). Maar laten we ook vooral zijn twee goals vorig seizoen in de uitwedstrijd tegen Manchester City (2-1) niet vergeten en zijn doelpunt in de Champions League finale tegen Juventus (3-1). Eveneens hielp zijn winnende treffer tegen Real Madrid in de Primera División (2-1) het team op weg naar haar Spaanse landstitel.

Dit seizoen heeft Suárez 45 doelpunten gescoord in evenveel wedstrijden en daarmee is hij slechts twee goals verwijderd van Ronaldo’s prestatie van 47 goals in één seizoen (1996/97). Leo Messi en Ronaldo zijn de enige twee Barça-spelers die het tot dusver klaarspeelden om 47 doelpunten of meer in één seizoen te scoren. En dat onderstreept maar weer eens naar wat voor een prachtig record Suárez op dit moment op weg is.