Nieuws Juni 2021

Denemarken – Nederland?

Of Denemarken – Tsjechië? Kan allebei nog. 1 ding is zeker : de Denen hebben zich geplaatst voor de kwartfinale. Maatje te groot voor Wales: 0-4. 2 maal Kesper Dolberg (ex-Ajacied), 1 maal Maehle en 1 maal Martin Braithwaite (in de 95e minuut). Dat noemen we loon naar hard werken. De statistieken zijn duidelijk: 8 schoten op doel voor de Denen, 1 schot op doel voor Wales. 1 hoekschop voor Wales, 9 voor de Denen. En een kolkende Johan Cruijff Arena. Veel Denen op de tribunes, weinig supporters uit Wales.

Wordt het Nederland of Tsjechië in de volgende ronde? De wedstrijd wordt gespeeld in Boedapest. Door problemen met het vliegtuig landden de Tsjechen later in Boedapest en vond de training plaats in Praag. Aan de Oranjesupporters zal het niet liggen. Die waren in grote getalen al op zaterdag in Boedapest aanwezig.

Wordt het een makkelijke avond voor Oranje? Zeker niet! De Tsjechen zullen alles geven wat ze hebben. Voor volk en vaderland. Oranje zal dus vanaf het begin scherp moeten zijn. Waarschijnlijk met Malen in de basis en Weghorst op de bank. Depay zal in de aanval staan met Malen en Frenkie de Jong heeft natuurlijk weer een bepalende rol. Natuurlijk is er ook geoefend op het nemen van strafschoppen. Bij de training bleek Stekelenburg een betere penaltykiller te zijn dan Krul.

Herinneringen aan Tsjechië? Genoeg. Uitgeschakeld door de Tsjechen in 2005: in Praag werd het 2-1, in Amsterdam 2-3. Oranje won van de elf eerdere wedstrijden slechts 3 keer van Tsjechië. Aan scorend vermogen geen gebrek: Memphis maakte tot nu toe 28 doelpunten voor Oranje, Wijnaldum 25. In de poulefase won Tsjechië van Schotland, speelde het gelijk tegen Kroatië en verloor het van Engeland. 3e plaats in groep D.

Spelend in een 5-3-2 en met de individuele kwaliteiten moet het mogelijk zijn om Tsjechië te verslaan. Scherp vanaf het begin, veel beweging, duidelijke patronen. En wat is nou mooier dan de Denen te treffen in de kwartfinale! Die is trouwens wel in Bakoe (hoofdstad van Azerbeidzjan). Gaan we weer een feestje bouwen!!!

Foto:fcbarcelona.com