Nieuws September 2019

Dortmund - Barça 0-0

FC Barcelona heeft het openingsduel in de Champions League in het seizoen 2019/2020 niet met een overwinning kunnen afsluiten. De Catalanen mochten van geluk spreken dat het op bezoek bij Borussia Dortmund bij 0-0 bleef, want de Duitsers waren de betere ploeg en hadden recht op meer. Door een heldhaftig optreden van Barça-keeper Marc-André Ter Stegen wist Barcelona de schade te beperken, terwijl het tegelijkertijd de terugkeer van Leo Messi kon bejubelen.

Barcelona wist voorafgaand aan het duel dat het weleens het moeilijkste affiche uit de groepsfase kon betekenen, in een poule waar tevens Internazionale en Slavia Praag zich in bevinden. Op bezoek bij Dortmund werd Barça naarmate de wedstrijd vorderde steeds meer overlopen door de gele stoomwals, fanatiek toegezongen door de thuisfans. In het eerste bedrijf wisten Arthur en Frenkie de Jong op het middenveld de rust nog wel te bewaren, maar dit werd steeds lastiger in de tweede helft. De eerste helft was op enkele speldenprikjes na geen kansenfestijn, al miste Marco Reus een grote kans oog in oog met Ter Stegen - het was de eerste van vele mooie saves van de Duitse keeper.

In de tweede helft kwam Ter Stegen steeds meer in actie met katachtige reflexen, de voornaamste tien minuten na rust. Na 55 minuten kreeg Borussia een penalty na een domme overtreding van Semedo, maar de inzet van Reus werd fenomenaal uit de hoek getikt door Ter Stegen. Ook Paco Alcácer had zijn afrondend vizier niet op scherp staan, terwijl Barça ook met de terugkeer van Messi het laatste kwartier geen vuist kon maken. Hierdoor eindigde Barça met 0-0 het thuisduel, met als volgend duel een uitwedstrijd tegen Granada op de kalender.

Opstelling Barça: Ter Stegen; Semedo, Piqué, Lenglet, Alba ('40 Sergi Roberto); Busquets ('60 Rakitic), De Jong, Arthur; Fati ('59 Messi), Suárez, Griezmann

Foto: www.fcbarcelona.cat