Nieuws December 2010

Eén shirt, twee sponsoren 2

Nike heeft Barça een voorstel gedaan voor het nieuwe shirt. Dit voorstel zal dicht bij het definitieve ontwerp moeten komen wil het shirt aanstaande vrijdag gepresenteerd kunnen worden. Op de plaats waar nu de naam en het symbool van Unicef staan zou op het nieuwe shirt de Qatar Foundation komen te staan in witte letters. De mensenrechten organisatie Unicef verdwijnt naar de achterkant van het shirt onder de naam en het rugnummer. De Spaanse voetbalbond LFP heeft haar goedkeuring al aan het ontwerp gegeven. Het wachten is nu op de UEFA. Dat de naam van Qatar Foundation wellicht in het wit (de kleur van de eeuwige rivaal) komt te staan zal ook nog de nodige discussies opleveren. Aan het begin van de jaren ’90 verscheen een witte balk op het destijds Kappa shirt en ook dat gaf toen problemen.

Ondertussen heeft Johan Cruijff ook weer van zich laten horen. Op een bijeenkomst naar aanleiding van de vriendschappelijke wedstrijd tussen het Catalaanse elftal en Honduras die 28 december aanstaande gespeeld zal worden zei Cruijff dat Barça naar zijn mening haar symbolische waarde en onderscheiding als mes que un club door de overeenkomst met Qatar Foundation is kwijtgeraakt en dat het nu slechts een club is zoals er meer zijn. “Voetbal moet niet alleen om geld verdienen gaan maar dient ook om kinderen iets te leren. Uniek zijn moet je koesteen en niet uit handen geven”: aldus Cruijff. Als antwoord op de vraag dat hij in 2005 wel voor shirtreclame was en nu niet antwoordde hij dat “toen de situatie heel anders was en dat destijds shirtreclame een enorme verbetering van de begroting zou inhouden en dat er een goed uitlegbare lange termijn visie aan ten grondslag lag”.