Nieuws Juni 2012

EK Groep C: opnieuw ‘Scandinavisch Pact’?

Nu de winnaars van groep A en B bekend zijn, en daarmee ook de eerste ontmoetingen in de kwartfinales (namelijk Tsjechië – Portugal en Griekenland – Duitsland), zijn de ogen nu gericht op de wedstrijden van maandagavond in groep C. Spanje en Kroatië staan aan kop met vier punten elk, maar zijn nog niet zeker van een plaats in de kwartfinales, omdat ook Italië daar nog uitzicht op heeft. De Italianen, die afhankelijk zijn van de uitkomst dat andere duel, vrezen echter voor een onderlinge afspraak, zoals dat in 2004 ook gebeurde met het “Scandinavische Pact”.

Voor de regerend Europees kampioen en wereldkampioen Spanje en voor de directe tegenstander Kroatië zal een gelijkspel van 2-2 volstaan om de kwartfinales te bereiken. In dat geval zou het resultaat van de wedstrijd Italië – Ierland geen invloed meer hebben wegens de mindere doelcijfers van de Azzurri. Voor Italië een doemscenario waarvan zij al eens eerder slachtoffer werden, toen acht jaar geleden een 2-2 gelijkspel tussen Denemarken en Zweden de Italiaanse ploeg elimineerde. Doelman Gianluigi Buffon was destijds woedend en meende dat de remise geen toeval kon zijn: “Ik ben erg verbitterd en had nooit verwacht dat dit zou kunnen gebeuren, bij twee ploegen die altijd trots zijn op hun sportieve manier van spelen.” Ook de voorzitter van de Italiaanse voetbalbond was boos: “Er is geen twijfel over mogelijk, want de wedstrijd wees erop dat Denemarken en Zweden uit waren op een 2-2 gelijkspel.” Dit zogenoemde “Scandinavische Pact” zou zich eventueel opnieuw kunnen voltrekken op maandagavond.

Raúl Albiol, de centrumverdediger van het Spaanse elftal, wil niets van een eventueel akkoordje horen. “Het is stom om te denken dat wij hierop gokken. Alleen de suggestie al vind ik beledigend. Zoals altijd gaan wij gewoon om te winnen, want ook al volstaat een gelijkspel, we willen als eerste in de groep eindigen. Een 2-2 met Kroatië kan gebeuren, maar het zou net zo goed 0-1 of 1-0 kunnen worden. Italië hoeft niet bang te zijn voor een akkoordje.”
Ook Italiaanse middenvelder Thiago Motta had een duidelijke mening: “De Spanjaarden gaan er alles aan doen om te winnen van Kroatië. We zijn allemaal professionals. Ik geloof niet in onderlinge afspraken op dit toernooi.” Aanvaller Robbie Keane is met zijn Ierland al uitgeschakeld in het Europese toernooi, maar via een sms liet hij oud-ploeggenoot Luka Modrić, de spelmaker van Kroatië, weten niet van plan te zijn om roemloos het EK te verlaten. “Ik kreeg een bericht van Robbie, en hij schreef dat Ierland niet zonder punten huiswaarts wil keren,” aldus Modrić.

Vicente del Bosque, de bondscoach van Spanje, wil eveneens het Italiaanse elftal geruststellen: “We gaan het veld op om te winnen. Als sportmensen zullen wij er alles aan doen om van Kroatië te winnen, en we houden ons totaal niet bezig met dat een 2-2 remise voldoende is voor beide landen.” De coach, die al voor het eerste groepsduel tegen Italië zijn contract mocht verlengen bij de Spaanse voetbalbond tot na het WK van 2014, is uitermate tevreden over zijn ploeg na het 1-1 gelijkspel tegen Italië en de ruime overwinning (4-0) op Ierland, en heeft er vertrouwen in de Europese titel te kunnen prolongeren.

De Kroaten zullen zich echter niet neerleggen bij een nederlaag tegen de Spanjaarden. De rechtsback van Kroatië, Vedran Corluka, uitte zijn volste vertrouwen in zijn ploeg voor de laatste groepswedstrijd tegen Spanje: “Dat is de beste ploeg ter wereld, maar we geloven in onszelf en in een plek in de kwartfinale.”