Nieuws Februari 2016

Enrique evenaart Pep

De 2-0 zege die FC Barcelona zondag op Levante boekte, betekent dat Barça nu 28 wedstrijden op rij ongeslagen is in alle competities. Daarmee evenaren ze het record allertijden in het Spaanse voetbal dat Pep Guardiola met zijn uitzonderlijke team van 2010/11 boekte.

Barça heeft geen nederlaag geleden sinds de 2-1 teloorgang op bezoek bij Sevilla op 3 oktober vorig jaar. Sindsdien hebben de blaugranas 23 zeges geboekt en vijf keer gelijk gespeeld, waarmee ze de koppositie van de Spaanse ranglijst gepakt hebben en dat met één wedstrijd minder gespeeld te hebben dan de Spaanse rivalen.
Tevens hebben ze het tot de achtste finales van de Champions League geschopt en lijkt een plek in de finale van de Copa del Rey ze niet meer te kunnen ontgaan na Valencia in de eerste wedsdtrijd van het halve finale tweeluik een 7-0 pak slaag gegeven te hebben.

Deze 127-daagse winnende reeks heeft mooie hoogtepunten gezien, zoals de voortreffelijke 4-0 zege op Real Madrid in het Santiago Bernabéu en de grootse zege in de Wereldbeker voor Clubs competitie in Japan. Een paar resultaten vielen tegen, waaronder het 0-0 gelijkspel in de stadsderby tegen Espanyol aan het begin van dit jaar, maar het antwoord daarop was een reeks van tien overwinningen op rij, inclusief een essentiële 2-1 zege op Atlético Madrid, waardoor de blaugranas zich vooralsnog in een comfortabele positie bevinden.

Nu Luis Enrique met zijn mannen het record van Pep geëvenaard heeft, gaat Barça er natuurlijk voor om een nieuw record allertijden te vestigen wanneer ze woensdag naar het Mestalla reizen om een zege (of een gelijkspel) te boeken op Valencia in de return van de halve finale Copa del Rey.