Nieuws Januari 2016

Espanyol-Barça 0-0

De jaarwisseling was nog maar net achter de rug, of FC Barcelona mocht alweer aantreden. In het Estadi Cornellà-El Prat te Barcelona was het tijd voor de stadsderby.

Espanyol zette Barça vanaf het fluitsignaal flink onder druk. De blaugranas konden geen vuist maken tegenover de offensieve ploeg, die de bezoekers over het gehele veld amper in het eigen spel lieten komen en sterk verdedigden. Het meeste gevaar kwam in de openingsfase dan ook van Espanyol, behalve een kans voor een mee opgekomen Jordi Alba die de bal van Luis Suárez ontving, maar deze niet kon omzetten in een openingstreffer.
De beste kans voor Espanyol kwam in de 25e minuut, toen Claudio Bravo uit een corner onverwachts gezien was en Gerard Piqué bijna vanaf de doellijn met een briljante redding een tegentreffer moest voorkomen.
Pas na ruim een half uur spelen kon Barça een nieuwe kans aantekenen: Leo Messi schaarde zich achter de bal voor een vrije trap en krulde de bal ver buiten bereik van keeper Pau López, maar knalde deze precies op de rechterbovenhoek van het houtwerk.
De haast agressieve aanpak van Espanyol resulteerde ook in de nodige schoppen, duwtjes en andere overtredingen die de scheidsrechter inconsequent bestrafte. Er volgden wat opstootjes die de sfeer niet bepaald ten goede kwamen en het lukte Espanyol uitstekend het spel van Barça flink te ontregelen. Barça kwam tevens goed weg na een handsbal van Javier Mascherano, die al geel te pakken had, in het zestienmetergebied, die de scheidsrechter niet bestrafte met een tweede gele kaart én geen penalty.

Barça kwam beter beslagen ten ijs in het tweede bedrijf en kwamen er meer doelpogingen op het conto van de blaugranas. Espanyol kon het tempo van de eerste helft nier doorzetten en trok zich terug op de eigen helft, waar zij de defensieve linies sterk hielden en Barça meermaals in de buitenspelval lieten lopen.
Het houtwerk stond wederom in de weg, toen Suárez van dichtbij de paal raakte vanuit een rebound. Neymar waagde een poging met een halve omhaal, maar López kon deze inzet simpel pakken en een nieuwe vrije trap voor Messi ging over en naast.
In de allerlaatste minuten van de wedstrijd zette Espanyol nog eenmaal aan om wellicht drie punten te pakken, maar kon niet profiteren van deze uitbraak. Desondanks vierde het Estadi Cornellà-El Prat feest met deze stunt, een eerlijk resultaat gezien de offensieve aanpak van Espanyol, maar voor Can Barça een ietwat teleurstellend begin van 2016.

De twee teams hebben nu slechts een paar dagen rust voor zij elkaar weer treffen, ditmaal in de ronde van de laatste zestien in de bekercompetitie. De eerste wedstrijd van het tweeluik zal op woensdag 6 januari (20:30 uur) gespeeld worden in Camp Nou.

Opstelling FC Barcelona: Bravo, Piqué, Rakitić (71’ S. Roberto), Sergio, Alves, Iniesta, Suárez, Messi, Neymar, Mascherano en Jordi Alba.

Opstelling Espanyol: Pau, J. López, Álvaro, Rocco, Víctor Álvarez, Diop, Jordán (79’ Abraham), Hernan Pérez, Asensio, Burgui (59’ Gerard) en Caicedo.

Kijk HIER de samenvatting van Sport1 voor de hoogtepunten van de wedstrijd.

Gerelateerd nieuws