Nieuws December 2010

Espanyol - FC Barcelona 1-5

Wat vooraf een zeer heet avondje leek te gaan worden is uitermate goed afgelopen voor de ploeg van Pep Guardiola. In Cornella-El Prat werd het maar liefst 1-5.

Vooraf was er sprake van een opvallend detail. Espanyol wist namelijk al haar thuiswedstrijden tot nu toe te winnen terwijl Barcelona juist op vreemde bodem nog geen punt had weten te verspillen. Een prachtig uitgangspunt dus voor de hete stadsderby waarin twee totaal verschillende voetbalculturen elkaar treffen. In het begin van de wedstrijd leek het erop dat Espanyol met dezelfde wapens als vorig seizoen FC Barcelona te lijf ging. Het beging veel overtredingen en het was dan ook wachten op de eerste gele kaart. Terwijl vorig seizoen dit juist te languitbleef trok de scheidsrechters vanavond wel op tijd de gele kaart. FC Barcelona speelde zijn eigen spel en liet de bal goed rond gaan. De eerste goal viel dan ook uit een fraaie aanval. Busquets speelde de bal goed in op Pedro die kaatste op Messi en snel doorliep. De pass van Messi was precies in de loop van Pedro en de 1-0 kon op het scorebord genoteerd worden. Vrij snel hierna werd de voorsprong zelfs verdubbeld. Wederom een prima aanval, ditmaal over links via Abidal, kwam voor bij Xavi. Deze haalde uit maar wist uitgerekend Alves te raken. Het geluk was echter aan Barcelona zijde want de bal belandde pardoes terug boor de voeten an Xavi die nogmaal mocht afdrukken, 0-2. Even waren er nog protesten voor buitenspel, maar de scheidsrechter wees resoluut naar de middenstip. Hiermee was tevens de ruststand bereikt.

Na de rust eigenlijk hetzelfde spelbeeld. Het was dan ook wachten op de 0-3. Deze viel na ongeveer een uur spelen na een mooie solo van Messi. Komeini kon nog wel redden maar de bal belandde precies voor de voeten van Pedro die zijn  tweede van de avond kon maken. Nog geen twee minuten hierna had de kleine man van Tenerife de 0-4 op de voet maar ditmaal faalde hij oog in oog met de doelman. Uitgerekend uit de tegenaanval scoorde Espanyol de 1-3. De bal kwam schuin voor het doel voor de voeten van Osvaldo die de bal hard langs Valdes schoof. Hierna ontstond er een korte fase in de wedstrijd waarin de beide ploegen aan elkaar gelijk waren. Het publiek ging er nog een flink achterstaan en Espanyol ging furieus op zoek naar de aansluitingstreffer. Aan alle onzekerheid werd echter een eind gemaakt door David Villa. De goaltjesdief werd opnieuw door Messi vrij voor de doelman gezet en de spits faalde niet. Hiermee werd de wedstrijd in het slot gegooid en stuurde Xavi Villa nogmaals weg vrij voor de keeper. Ditmaal was de bal wat minder ingeschoten maar via de doelman belandde de bal toch in het net.

Een ongekend kippenvel moment ontstond nog toen Iniesta vlak voor tijd gewisseld werd. Het complete stadion gaf de kleine middenvelder een staande ovatie en alle spelers van Espanyol klapten mee. De vriend van de overleden voormalige aanvoerder van Espanyol Jarque droeg zijn winnende goal in de WK finale aan hem op en heeft hiermee voorgoed de harten veroverd van de doorgaans vijandig gezinde Espanyol supporters.

Hiermee werd de afgetekend 1-5 overwinning bereikt. Enig smetje op de wedstrijd was de gele kaart voor Pique, zodat de verdediger er de volgende wedstrijd wederom niet bij is.

FC Barcelona : Valdes, Alves, Pique, Puyol, Abidal, Iniesta, Xavi, Busquets, Villa, Messi, Pedro