Nieuws Augustus 2008

Eto'o blijft bij Barcelona

Het laatste dilemma binnen de selectie is opgelost. Samuel Eto'o blijft bij Barça. Een goede maand geleden kreeg hij te horen dat hij net als Deco en Ronaldinho naar een andere club mocht uitkijken. Daar waar de eerste twee een nieuwe uitdaging vonden, bleek met name de salariseis van Eto'o een groot obstakel voor eventuele nieuwe kopers. Onlangs liet voorzitter Laporta doorschemeren tevreden te zijn met het gedrag van Eto'o tijdens de trainingsstages. Samuel werd in de voorbereiding op het seizoen zelfs topscorer met vijf doelpunten. Hij liet in de oefenwedstrijden zien fysiek in orde te zijn. De definitieve beslissing over het blijven van Eto’o moest uiteindelijk komen van coach Guardiola. Die beslissing was niet makkelijk want het zou de eerste buiging betekenen van de nieuwe coach ten opzichte van zijn uitgestippelde beleid. De tot nu toe rechtlijnige Guardiola is uiteindelijk toch overstag gegaan. Of dat te rechtvaardigen valt, zal de tijd leren. Zijn inflexibiliteit is in ieder geval doorbroken. Naar de socios toe is het goed nieuws, want Samuel blijft onder de aanhang van Barça populair. Hij is een zekerheid voor zo'n 15 goals per seizoen, hetgeen moet worden afgevraagd van een eventuele opvolger. Of Samuel echter van de laatste maand heeft geleerd en dit seizoen meer met zijn voeten dan met zijn mond zal spreken is de vraag.