Nieuws Juli 2021

EURO2020 en Copa América

De finales van EURO2020 en de Copa América komen steeds dichterbij. Eerst nog de halve finales. Denemarken won van Tsjechië en plaatste zich daarmee voor de halve finale waarin het moet opnemen tegen Engeland (dat met 0-4 Oekraïne versloeg). De wedstrijd werd gespeeld in het Baku Olympic Stadium. Lekker warm en veel drinken. Denemarken sloeg al na 5 minuten toe door een doelpunt van Delaney: Danish Dynamite. Delaney scoorde na een assist van Larsen. De Tsjechen waren duidelijk van slag.

Maar de Denen gingen door: 0-2 in de 42e minuut. Doelpunt Kesper Dolberg. Assist: Maehle. Ruststand 0-2. Uitstekende leiding van Bjorn Kuijpers. Tsjechië probeerde met een aantal wissels het tij te keren. Ze kregen ook wel wat meer grip op de wedstrijd. In de 49e minuut 1-2 door een doelpunt van topscoorder Schick. Denemarken bracht in de 60e minuut een aantal wissels in. Met name Poulsen was gevaarlijk. Het wisselen bleef maar doorgaan maar dat had weinig effect op het spel. De Denen hielden het goed dicht en de Tsjechen kwamen er niet doorheen. Martin Braithwaite speelde de hele wedstrijd: wat een energie! Bij het laatste fluitsignaal vielen de Denen elkaar in de armen. Weer een historisch hoogtepunt in de geschiedenis van het Deense voetbal.

In de Copa América stonden de wedstrijden Argentinië – Ecuador en Uruguay – Colombia op de planning. Messi is los. 2 assists en een prachtige vrije trap (van de rand van hert strafschopgebied) bezorgden Ecuador een 3-0 nederlaag. In totaal 4 goals en 4 assists voor Messi dit toernooi. Laatste keer dat Argentinië de Copa América won was in 1993. Dus het wordt wel weer eens tijd.
Uruguay en Colombia lieten het uiteindelijk op strafschoppen aankomen. Na 90 minuten 0-0. De Colombiaanse doelman David Ospina keerde de penalty’s van Giménez en Vina. Groot feest in Colombia, het bleef nog lang onrustig.

Halve finales: dinsdag 6-7 01:00 uur: Brazilië – Peru; woensdag 7-7 03:00 uur Argentinië - Colombia

foto: fcbarcelona.com