Nieuws Juli 2014

Ex-blaugranas bij Barça

Veel voetballers kiezen na hun actieve voetballoopbaan vaak voor het trainerschap. Een groot gedeelte begint bij de jeugd en klimt dan met de jaren de ladder naar de top. Ook bij FC Barcelona is dit het geval. Op dit moment werken er zes voormalige spelers van Barça als trainer bij ofwel de professionele teams rangen dan wel bij de jeugdteams. Ook zijn er spelers die andere posities binnen de club opgepakt hebben.

Het duidelijkste voorbeeld is natuurlijk Luis Enrique Martínez, vanaf dit seizoen hoofdcoach van het eerste team van Barça, en tussen 1996 en 2004 speler van FC Barcelona. Alvorens hij de leiding in handen kreeg van de hoofdmacht, trainde Enrique Barça B, AS Roma en Celta de Vigo.
Ook is er Eusebio Sacristán, de huidige coach van Barça B. Tussen 1988 en 1995 kwam hij voor de Club uit, en later maakte hij onderdeel uit van het coachende team van Frank Rijkaard. De afgelopen drie seizoenen staat hij bij het reserveteam van de blaugranas aan de leiding.

Ook de jeugdteams hebben de terugkeer van ex-blaugranas gezien. Jordi Vinyals is huidige Europees Kampioen met Barça onder-18 A, en coacht deze uiterst succesvolle ploeg al twee jaar, terwijl Fran Garcia Pimienta Barça de afgelopen drie seizoenen onder-18 B onder zijn hoede heeft. Pimienta was meer dan tien jaar aanvaller in de Barça-gelederen, en begeleidt al tien seizoenen lang jeugdteams van de Club.
Tot slot is er nog Quique Álvarez, die meerdere seizoenen voor Barça B uitkwam en nu Barça onder-16 traint.

Maar voormalige Barça-spelers kiezen niet altijd voor het trainersvak. Jordi Roura, tot dit seizoen onderdeel van de technische staf van Barça, is vanaf heden voetbaldirecteur van de jeugd. Carles Puyol, die eind vorig seizoen na vijftien jaar in de hoofdmacht zijn voetbalschoenen aan de wilgen hing, zal vanaf september als assistent van voetbaldirecteur Andoni Zubizarreta fungeren, eveneens een ex-blaugrana die tussen 1986 en 1994 het Barça-doel verdedigde en al sinds 2010 voetbaldirecteur bij de Club is.