Nieuws September 2016

FC Barcelona - Alavés 1-2

FC Barcelona was in de eerste twee duels van het seizoen foutloos gebleven, maar in de derde competitiewedstrijd kwam daar op verrassende wijze verandering in. FC Barcelona mocht in het eigen Camp Nou, waar het doorgaans ongenaakbaar is, aantreden tegen promovendus Deportivo Alavés. Op zaterdagavond dacht iedereen in Barcelona aan een monsterscore voor Barça, maar de bezoekers wisten een stunt te realiseren en verlieten het Camp Nou met een 1-2 zege op zak. Een dramatisch debuut voor Jasper Cillessen, die zijn eerste duel voor Barcelona direct verloren ziet gaan, en hierdoor staat Barcelona na drie competitieronden op drie punten achterstand ten opzichte van koploper Real Madrid. Luis Enrique stelde niet zijn beste 11 op, en dat kwam hem uiteindelijk duur te staan.

Barça kwam langzaam op stoom in eigen huis, en oogde laks in de openingsfase tegen de bezoekers. Die wisten heel goed dat ze geduld moesten tonen, en dat geduld werd uiteindelijk even voor rust beloond. Alavés wist de openingsgoal te maken via Deyverson, die een voorzet van Kiko binnen wist te werken. Kiko heeft jarenlang in de jeugd van Barça gespeeld, en gold altijd als een van de voornaamste talenten, maar ditmaal was hij belangrijk voor de tegenstander van Barça. Het tempo moest omhoog, en dus wist Enrique dat hij zijn B-elftal moest versterken. Messi, Iniesta en Suárez begonnen aanvankelijk allemaal op de bank, maar in de tweede helft kwamen ze toch binnen de lijnen om het tij te keren. Dit leek ook snel te gebeuren, want verdediger Mathieu knikte een corner van Neymar binnen. Hierna hoopte het stadion een ander Barça te zien, en even leek de ploeg van Enrique ook op voorsprong te komen, maar een inzet van Mathieu vanaf zo'n vijf meter verdween naast het doel.

Aan de andere kant bleek Alavés wel in staat te zijn om koelbloedig voor de goal te blijven. Een verdedigende fout van Mascherano de Bask Gomez na ruim een uur spelen in staat om voor de 1-2 te tekenen. Gomez schoot diagonaal binnen, en Jasper Cillessen kon er niet bij, ondanks dat de bal niet al te strak geplaatst was. Barcelona probeerde een doorbraak te forceren, maar het resulteerde in niets. In het laatste half uur kwam de ploeg niet verder dan enkele kleine kansjes, en dus was een megastunt een feit. Voorafgaand aan het duel gaf niemand een stuiver om de kansen van Alavés, maar de ploeg ontsnapt met een 1-2 zege uit het Camp Nou, en geeft Barcelona hiermee de eerste dreun van het voetbalseizoen. De ploeg van Enrique moet zich snel herstellen, omdat er midweeks een wedstrijd om de Champions League gepland staat. Dan zal blijken of Barça zich kan revancheren voor deze blamage.

Opstelling Barça: Cillessen; Digne, Mathieu, Mascherano, Vidal; Rakitic, Busquets, Suárez ('60 Messi); Turan ('64 Iniesta), Neymar, Alcácer ('66 Suárez)