Nieuws Februari 2017

FC Barcelona - Bilbao 3-0

FC Barcelona heeft op zaterdagmiddag in eigen stadion een degelijke overwinning weten te boeken op het altijd gevaarlijke Athletic Bilbao. Bilbao is de afgelopen jaren al vaak een fikse opgave geweest voor Barça, maar tijdens dit treffen was er maar 1 ploeg die aanspraak maakte op de drie punten. Barcelona verkleint met deze zege de achterstand op koploper Real Madrid naar slechts 1 punt, maar de Koninklijke heeft nog wel twee wedstrijden in te halen. De wedstrijd tussen Real Madrid en Celta de Vigo gaat echter niet door op de zondag, door noodweer in Vigo.

Barcelona kroonde zich op zaterdagmiddag tot de eerste ploeg in Europa die 100 keer heeft gescoord gedurende dit seizoen. Al voor rust pakte Barcelona de 2-0 voorsprong, en de openingsgoal van Paco Alcácer was voor hem ook een erg belangrijke. Het is zijn eerste competitiedoelpunt voor FC Barcelona, en hiermee is hij wellicht door zijn slechte openingsfase bij de club heen. Lionel Messi kon natuurlijk niet ontbreken op het scorebord, en hij wist via een vrije trap de score te verdubbelen in het voordeel van FC Barcelona. Bilbao kreeg enkele kansen via onder andere de rappe buitenspeler Inaki Williams, maar wist de goal niet te maken.

Barcelona deed het in de tweede helft rustiger aan, en Aleix Vidal tekende met een mooi schot in de verre hoek voor de 3-0. Een smet op de zege van de Catalanen, die hiermee een uitstekende generale beleven voor de return in de halve finale van de Copa del Rey van aanstaande dinsdag, was het uitvallen van Rafinha en Messi. Rafinha ging met een fikse hoofdwond van het veld, nadat een botsing met keeper Ter Stegen in een bloedbad resulteerde. Messi viel na ruim een uur uit, maar de ernst van zijn blessure is nog niet bekend. Barça speelt aanstaande dinsdag de return in de halve finale van de beker tegen Atlético Madrid. Dan kan Barcelona na de 1-2 zege in het Caldéron thuis het karwei afmaken, om zich voor de finale te plaatsen.

Opstelling Barça: Ter Stegen; Mathieu, Umtiti, Piqué ('46 Mascherano), Vidal; Rafinha ('54 Rakitic), Gomes, Arda; Messi ('64 Sergi Roberto), Neymar, Suárez