Nieuws Mei 2017

FC Barcelona - Eibar 4-2

FC Barcelona is ondanks een overwinning op Eibar geen kampioen geworden van de Spaanse competitie. De Spaanse titelstrijd werd op de laatste speeldag beslist, maar door de 0-2 overwinning van Real Madrid op bezoek bij Málaga is de ploeg van Zinedine Zidane voor het eerst sinds 2012 weer landskampioen van Spanje. Barcelona is met 90 punten tweede geworden, met drie punten minder dan de Madrileense rivaal. In eigen huis wist Barça nog wel een 0-2 achterstand weg te werken tegen een fel Eibar.

De opgave was vooraf duidelijk voor Barcelona, winnen. Niets anders kon de hoop op de titel nog behouden. Al na twee minuten was het echter Real Madrid dat de score opende in La Rosaleda, aan de andere kant van Spanje, en dus begon de moed in de Catalaanse schoenen te zakken. In de laatste thuiswedstrijd met Enrique aan het roer kwam Barcelona vervolgens op achterstand. De spits Inui scoorde na zeven minuten met een mooi schot dat via de lat achter Ter Stegen verdween. Barça leek al direct gelijk te maken, maar Suárez miste een opgelegde kans. Het missen van kansen hield aan, met in de tweede helft zelfs een gigantische blunder van Messi. Hij kreeg de bal van Suárez voor het intikken, maar kreeg de bal vanaf zo'n vijf meter niet in het doel. Camp Nou leek er niet gerust op, en al zeker niet toen spits Inui met zijn tweede van de avond de 0-2 verzorgde.

Ditmaal schoot de spits de bal snoeihard in de kruising met zijn linker, een volley die opnieuw via de lat in het net verdween. Barcelona moest via een gigantisch offensief de titeldroom levend houden. David Junca hielp Barça een handje door de bal onhandig in eigen doel te schieten. Na een schot van Neymar op de paal klungelde Junca opzichtig, en dus bracht hij met zijn onbedoelde 1-2 de wedstrijd weer tot leven. Barça kreeg even later vanaf de stip de kans op de 2-2. Een opzichte duikeling van Jordi Alba werd door de scheids beoordeeld als een strafschop. Deze schandalige beslissing leek Barça in het zadel te helpen, maar Messi miste de strafschop. Het was illustratief voor de avond van  Barça.

Toch wist Barcelona de zege nog over de streep te trekken. Suárez tikte uit een verlengde hoekschop de 2-2 binnen en in het laatste kwartier klaarde Barça de klus. Na ditmaal een echte overtreding lag de bal weer op de stip, en ditmaal maakte Messi geen fout. Hij tekende voor de 3-2 en maakte ondanks zijn matige avond ook nog zijn tweede. In de blessuretijd scoorde hij namelijk zijn 37ste treffer van het seizoen. Hiermee eindigt Messi het seizoen als topscorer. Barcelona eindigt het seizoen als tweede na een wisselvallig jaar, en kan zich nu gaan richten op de Spaanse bekerfinale.