Nieuws September 2008

FC Barcelona maakt statement over geweld

Naar aanleiding van de incidenten, veroorzaakt door radicale FC Barcelona-aanhangers die tijdens de stadsderby tussen Espanyol en Barça bengaals vuurwerk in het vak van de tegenpartij gooiden, heeft de club een duidelijk statement gemaakt, waarin wordt gesteld dat deze geweldsuitbarsting niet wordt getolereerd. De veroorzakers worden niet als Barça-supporters gezien, maar als ordinaire relschoppers, die niets anders willen dan gewelddadig optreden.
Er zal een zero-tolerance beleid gelden voor een ieder die hier bij betrokken was. In het eigen stadion zijn de laatste jaren maatregelen genomen, waardoor dit soort incidenten niet meer voorkomen. Het laatste was de beroemde "varkenskop", waarbij Figo het doelwit was.
Zowel Laporta, Guardiola als een aantal spelers hebben in de pers uitgebreid gereageerd op de wanordelijkheden en zich gedistantieerd van dit geweld. Hoewel Barcelona formeel niet aansprakelijk is in deze uitwedstrijd, zal het ongetwijfeld leiden tot een herziening van het beleid om dit te voorkomen.

Ook Johan Cruijff heeft zich in de pers nadrukkelijk uitgesproken over zijn afschuw van dit Barça-onwaardige optreden van een aantal mensen, die het woord supporter niet waard zijn.