Nieuws Mei 2012

FC Barcelona - Málaga 4-1

Het team van Josep Guardiola heeft de monsterzege op bezoek bij Rayo Vallecano van afgelopen weekend van een passend vervolg voorzien. FC Barcelona won in Camp Nou dankzij het openingsdoelpunt van Carles Puyol en een hattrick van Lionel Messi met 4-1 van Málaga.

Voor Messi had de hattrick extra waarde doordat hij hiermee het record van Gerd Müller uit het seizoen 1972/73 over nam. De Bayern-Bomber was dat seizoen goed voor 67 goals voor zijn club en tot nu toe wist niemand dat te evenaren. De 24-jarige aanvaller evenaarde niet alleen de legendarische speler van Bayern München; Leo passeerde hem ook en heeft nu 68 doelpunten achter zijn naam staan. Daarnaast zette La Pulga zijn rivaal Cristiano Ronaldo op een achterstand van twee doelpunten in de strijd om de Pichichi trofee in de Primera División. Messi heeft er dit seizoen 46 in La Liga gescoord met nog twee competitiewedstrijden voor de boeg.

FC Barcelona zette Málaga vanaf de eerste minuut meteen onder druk en had in de eerste helft 73% balbezit. Carlos Kameni moest al vroeg redding brengen op een inzet van Daniel Alves en voorkwam niet veel later een eigen doelpunt van Martin Demichelis. Maar de bezoekers gaven zich niet zomaar gewonnen. Na een vrije trap van Duda in de tiende minuut ging de bal tegen de paal. Drie minuten later nam FC Barcelona de leiding. Na goed voorbereidend werk van Lionel Messi en Andrés Iniesta werkte aanvoerder Carles Puyol de 1-0 in het doel van Málaga. Lang duurde de voorsprong echter niet. Salomón Rondón liet José Manuel Pinto in de 26e minuut kansloos met een kopbal en scoorde zo de gelijkmaker. Messi stelde nog voor rust orde op zaken. Een slalomende Iniesta werd op de rand van het strafschopgebied onderuit gehaald en Messi schoot vanaf elf meter raak.

De tweede helft toonde hetzelfde speelbeeld. Cesc was vlak na rust eerst dichtbij een doelpunt, maar stond net buitenspel, en vlak daarna ruimde hij een inzet van de bezoekers op voor het doel van Pinto. Na een uur mocht Messi zich opnieuw posteren achter de penaltystip, doordat hij deze keer zelf onderuit werd gehaald, en ook dit keer faalde hij niet. De coach van Málaga, Manuel Pellegrini, koos voor de inbreng van Ruud van Nistelrooy. De Culés waren niet vergeten dat de Nederlander een verleden heeft bij de Koninklijke en lieten met een fluitconcert van zich horen. Veel deed dat Van Nistelrooy niet, want enkele minuten na zijn invalbeurt was hij dichtbij een doelpunt. Vijf minuten later toonde Messi aan ook zonder een penalty te kunnen scoren. Het aangeven van Andrés Iniesta vanaf de middenstip was perfect, waarna Messi doelman Carlos Kameni passeerde met een lobje en de bal in het lege doel tikte.

Josep Guardiola wisselde eerst Carles Puyol voor Marc Bartra, waardoor Iniesta de aanvoerdersband om de arm kreeg. Ibrahim Afellay verving een kwartier voor tijd Iniesta, waardoor Messi de derde aanvoerde van de avond werd. Een combinatie tussen de Nederlander en de Argentijn lukte net niet doordat een verdediger van Málaga net een voetje ertussen kreeg. Dat had de rentree van Ibi in Camp Nou compleet kunnen maken. Hopelijk kunnen de deelnemers aan de laatste fanreis van het seizoen komend weekend genieten van het talent van Afellay. De Fanclub reist met 70 leden naar Barcelona voor de stadsderby tegen Espanyol.

Opstelling FC Barcelona: Pinto, Alves, Mascherano, Puyol (68' Bartra), Adriano, Fàbregas, Keita, Iniesta (76' Afellay), Cuenca, Messi en Pedro (85' Tello).