Nieuws Augustus 2009

FC Barcelona - Manchester City 0-1

De opening van het seizoen, de strijd om de Joan Gamper trofee, is voor Barcelona teleurstellend verlopen. De
wedstrijd eindigde in een 1-0 nederlaag door een doelpunt van Petrov in de eerste helft. Het was ook ongeveer de enige keer in de gehele wedstrijd dat de Engelsen voor het doel van Barcelona kwamen, maar zij bleken evenwel doeltreffender dan de thuisclub.
Tegen de verwachting in begon Guardiola met een groot aantal spelers uit Barca-B. Stuk voor stuk weliswaar grote talenten, maar misschien ook wel een beetje overmoedig van de coach. Van de vaste basis speelden slechts Puyol en Touré de eerste helft, waarbij Puyol na 30 minuten ook nog eens werd vervangen. Barcelona kon aanvallend geen vuist maken tegen de goed vededigende Engelsen. Jeffren viel wel op met een aantal aardige aanvallende acties.
In de tweede helft was daar dan het debuut van Zlatan Ibrahimovic. Toen kwamen ook Alves, Piqué, Keita en Messi binnen de lijnen. Barcelona bleef domineren, maar Manchester City had een enorm blok van 8 verdedigers opgsteld, waar zelfs Messi en Zlatan niet doorheen konden komen. Een schot op de lat en een schot op de paal, dichterbij kwam Barcelona niet.
Het was inmiddels donderdagochtend geworden toen de scheidsrechter afblies. Zondagavond om 22.00 uur wacht de volgende wedstrijd tegen Athletic Bilbao.

Opstelling Barcelona: Pinto, Montoya (46. Alves), Puyol (31. Bartra), Fontas (46. Henrique), Maxwell (70. Piqué), Busquets , Touré (46 Keita), Gudjohnsen (46 Thiago), Pedro( 46. Messi), Bojan (46. Ibrahimovic), Jeffren (70. Gai)