Nieuws Januari 2011

FC Barcelona - Racing Santander 3-0

FC Barcelona heeft een zeer regelmatige overwinning behaald op een stug verdedigend Racing Santander. In de wetenschap dat er een nieuw clubrecord neergezet kon worden, 15 competitie overwinningen op rij, startte de ploeg van Guardiola furieus aan deze wedstrijd. Na krap een minuut spelen stond de ploeg dan ook al op een 1-0  voorsprong.

Het was Messi die voor de snelle voorsprong zorgde. De kleine Argentijn ging op rechts een combinatie aan met David Villa die de bal ineens terugspeelde naar Messi. Deze stiftte de bal fraai over doelman Tono en de bal leek al het doel in te gaan maar voor de zekerheid tikte Pedro de bal met zijn borst over de doellijn. Zo scoorde de spits uit Tenerife al weer voor de 15e keer in 16 competitiewedstrijden. Uiteraard was de toon hiermee meteen goed gezet en Barcelona speelde daarna bij vlagen weergaloos voetbal. De bal ging weer vlot van voet naar voet en het wachten was dan ook op de 2-0. Toch hadden de Catalanen hier de medewerking van de scheidsrechter voor nodig die in een lichte overtreding van FC Barcelona huurling Henrique op Villa een strafschop erkende. Messi wist wel raad met dit buitenkansje en stuurde de doelman vakkundig naar de verkeerde hoek. De Argentijn droeg het doelpunt op aan zijn moeder die vandaag klaarblijkelijk jarig is. Vlak voor rust was het doelman Valdes die met een knappe redding nog een tegentreffer voorkwam.

Na rust speelde Barcelona duidelijk in een lager tempo. Racing bleef halsstarrig met 10 man achter de bal voetballen en het was duidelijk dat de ploeg van Guardiola niet bereidt was om al te veel energie te blijven verspillen. Er kwamen nog wel enkele kansen waaronder een fraaie combinatie in de 16. De bal kwam voor de voeten van Villa die met een fraai hakje de bal doorspeelde naar Iniesta. Deze schoot de bal ineens op doel en had wat geluk dat de bal van richting werd veranderd. Het was ook Iniesta die vlak voor tijd nog een goede kans kreeg maar hij stuitte op de prima doelman van Racing Tono.

En zo behaalde Barcelona wederom een nuttige en historische zege en behaalde het dus opnieuw een nieuw (club) record door voor de 15e keer op rij een overwinning in de competitie te behalen.

FC Barcelona : Valdes, Maxwell, Abidal, Puyol, Adriano, Iniesta, Xavi, Busquets, Villa, Messi, Pedro