Nieuws Oktober 2011

FC Barcelona - Racing Santander 3-0

FC Barcelona heeft ook haar zevende wedstrijd van het Spaanse seizoen in winst weten om te zetten. Zonder al te veel moeite won de ploeg van Pep Guardiola met 3-0 van Racing Santander.

De eerste helft kende maar één minpunt voor de Blaugrana’s: Piqué moest in zijn 150e officiële wedstrijd voor FC Barcelona al naar 8 minuten naar de kant. Een lichte hamstring blessure voor hem zorgde er voor dat Abidal vroeg mocht invallen. Naar verwachting is Piqué 15 dagen niet inzetbaar.

Barça speelde een uitstekende eerste helft en na 11 minuten stond de 1-0 op het scorebord. Messi speelde een geniale steekpass op Iniesta, die de bal controleerde en hem terug gaf aan de ‘Vlo’. Met één aanraking ging Messi door de verdediging heen en nadat hij ook nog keeper Toño had omspeeld, schoot hij de bal over de doellijn. Na deze wereldgoal bleef Barça domineren en speelde het spel zich vooral op de helft van Racing af. Een kwartier later was het opnieuw raak voor de Blaugrana’s. Pedro zette goed door op de linkerhelft en uit zijn voorzet was het Xavi die geheel vrijstaand kon inkoppen voor de 2-0. Vooral Messi speelde erg goed en strooide met kunstjes, zoals een hakje direct uit de lucht door de benen van zijn tegenstander. Puyol baarde opzien door een onmogelijke kans te missen, bijna op de doellijn van Racing. Met maarliefst 76% balbezit voor de Catalanen kwam Racing er niet aan te pas. De 22 spelers gingen met een 2-0 stand naar de kleedkamers.

De tweede helft was minder aantrekkelijk dan de eerste. Barça bleef domineren en vooral Messi en Iniesta hadden er zin in, maar de Blaugrana’s konden niet doordrukken. Racing Santander had het bijltje al begraven en Barça verlaagde het tempo. Messi wist wel nog zijn 10e doelpunt van het seizoen te maken. Na wat gepingel en een schot op de paal van Iniesta, was het de Argentijn die de bal vanuit de rebound alsnog tussen de palen kon schieten. Een omhaal van Abidal, een vrije trap van Villa en wat mooie hakjes waren het slotakkoord van de wedstrijd en 3-0 werd dan ook de eindstand. Dankzij de overwinning blijft FC Barcelona lijstaanvoerder van de Primera División.

Opstelling FC Barcelona: Valdés, Alves, Puyol, Piqué (8’ Abidal), Maxwell, Thiago, Xavi, Iniesta (72’ Keita), Pedro (73’ Adriano), Messi en Villa.