Nieuws Januari 2017

FC Barcelona - Real Sociedad 5-2

Barça speelde voor haar 10e halve finale in 11 seizoenen en wilde kostte wat het kost deze bereiken. Niet voor niets zijn zij recordhouder van het aantal Copa's met 28. En met een 1-0 overwinning uit de heenwedstrijd was ook een goede uitgangspositie gecreëerd.

De wedstrijd begon rustig. tot in de 17e minuut. Luis Suárez speelde met een geniaal balletje naamgenoot Denis vrij, die met een bekeken schot in de verre hoek de 1-0 op het scorebord zette. Daarna kabbelde het weer rustig voort. Beide teams kregen weinig kansen en kwamen ook nauwelijks voor het doel. Pas rond de 40e minuut was er weer enige opwinding. Twee corners van Barça achter elkaar en een een opstootje met Neymar, waarin hijzelf en Alba beide een gele kaart kregen. Ruststand was derhalve 1-0 en een veilige marge voor FC Barcelona vooralsnog.

Na de hervatting duurde het 8 minuten voordat er opwinding ontstond. Een geweldige redding van Cillessen, waarna binnen 5 seconden aan de andere kant Neymar onderuit werd gehaald in het strafschopgebied. Messi verzilverde de penalty. Slordig balverlies van André Gomes in de 62e minuut leverde een tegengoal op, maar dat werd weer snel gecorrigeerd. Eén minuut later wist Luis Suárez al weer de marge op twee terug te zetten. Toch bleef Barça gemakzuchtig. Vooral de verdediging gaf veel ruimte weg en in de 73e minuut kostte dat weer een tegendoelpunt. Kansloos was Cillessen op de krachtige kopbal van William, die geheel vrij werd gelaten. De doelpunten waren nog niet op. Een mooie aanval in minuut 82, die snel van links naar rechts werd verplaatst, belandde bij Aleix Vidal. Zijn lage voorzet werd door de net ingevallen Arda Turan binnen gegleden. Een minuutje later was het Messi die Denis Suárez zijn tweede van de avond liet maken.

5-2 derhalve en een makkelijke overwinning voor Barça, dat zich dus weer plaatste bij de laatste vier. Opmerkelijk was verder dat Real Sociedad meer balbezit had dan Barcelona. Iets dat zelden gebeurt en zeker niet in Camp Nou.

Opstelling Barça:
Cillissen, Sergi Roberto (46. Aleix Vidal), Piqué, Umtiti, Alba, Denis Suárez, Mascherano (66. Rakitic), André Gomes, Messi, Luis Suárez, Neymar (75. Arda Turan) 17.

Denis Suárez 1-0 55. Messi 2-0 63. Luis Suárez 3-1 82. Arda Turan 4-2 83, Denis Suárez 5-2