Nieuws April 2013

Gimnàstic - Barça 0-1

Eerder deze week werd er door het bestuur van FC Barcelona besloten, dat de spelers van het eerste elftal rust kregen en dat Barça B de uitwedstrijd in de halve finale van de Copa de Catalunya moest spelen. Daarom stonden de jonge talenten van Eusebio Sacristán woensdagavond in het Nou Estadi in Tarragona tegenover Nàstic. De sterspeler van Barça B, Gerard Deulofeu, was er niet bij. Hij was opgeroepen voor Spanje onder de 20 jaar.

Vanaf het begin van de wedstrijd, nam Barça B het initiatief in de wedstrijd en dat had als resultaat dat de ploeg wel gevaarlijk werd, maar niet scoorde. Na een kwartier spelen werd Patric Gabarrón onderuit gehaald in het strafschopgebied en de scheidsrechter floot voor een penalty. Dit buitenkansje werd door David Lombán binnen geschoten. Na het doelpunt, behielden de Blaugranas het initiatief, maar er werden weinig kansen gecreëerd. Alleen Joan Román, kreeg na een goede persoonlijke actie nog een kans, maar het schot ging naast. Hierdoor bleef de ruststand 0-1.

Na de rust bracht Eusebio enkele verse spelers in, maar daarmee verloor het team de controle over de wedstrijd. Nàstic, dat een división lager speelt dan Barça B, vergrote de druk op het doel van Barça-keeper Oier Olazábal. Toch duurde het tot een kwartier voor tijd, dat Oier ook echt in actie moest komen op een schot van Nàstic. Met een geweldige redding voorkwam hij de gelijkmaker. In de laatste minuten nam de thuisploeg meer risico om zo een gelijkmaker te forceren en slaagde hier bijna in. Fran Carbia schoot buiten het bereik van Oier. Tot opluchting van alle blaugrana's ging de bal over het doel, waardoor de 0-1 de eindstand werd.

Door deze overwinning van Barça B, staat FC Barcelona in de finale van de Copa de Catalunya. In deze finale neemt Barça het op tegen stadgenoot RCD Espanyol. De grote vraag is of het team van Eusebio Sacristán ook de finale gaat spelen of dat de spelers van het eerste elftal het veld gaan betreden.