Nieuws April 2010

Guardiola: “Beste eerste helft sinds ik trainer ben”

Barça coach Pep Guardiola was na het spektakelstuk in het Emirates Stadium niet te beroerd om ondanks de toch teleurstellende uitslag eerlijk toe te geven dat hij een grandioos Barça had gezien: “Ik heb de beste eerste helft gezien sinds ik trainer van Barcelona ben. Ik ben trots op het rendement en het spel dat de jongens hebben laten zien. Natuurlijk is het zonde dat we de niet van de kans gebruik hebben gemaakt de tweestrijd al in Londen te beslissen en ons nagenoeg voor de halve finale te plaatsen, maar als je tegen ploegen van dit kaliber speelt, kan ook dit wel eens gebeuren. Toch ben ik trots op mijn elftal.”

Zijn collega Arsène Wenger was opgelucht dat Arsenal een ‘matchball’ voor Barça had overleefd. “We hebben tegen een ongelofelijk goed Barcelona gespeeld. Kijkend naar de eerste helft en de enorme kansen die Barça kreeg, hebben we ontzettend veel geluk gehad. We zijn compleet overrompeld. We wisten dat Barça goed was, maar dat het zo zou uitpakken. Ik kan mijn ploeg alleen een compliment geven voor de vechtlust om ondanks een bijna kansloze 0-2 achterstand toch door te strijden voor een beter resultaat. Dat het 2-2 is geworden geeft alleen maar vertrouwen dat we een wonder in Barcelona kunnen bewerkstelligen. Ik geloof in het elftal. Als we spelen zoals we in de tweede helft hebben gedaan en voeren de tegenaanvallen uit, zoals wij die gewend zijn, dan zie ik echt kansen.”

Wenger gaf aan zijn spelbepaler Fabregas, die dit seizoen niet meer in actie zal komen vanwege de blessure die in de wedstrijd tegen Barcelona op liep, noodde te gaan missen: “Hij heeft een ongelofelijk goed karakter. Het is zeer knap om de teleurstelling van de gele kaart en automatische schorsing voor de return van je af te kunnen zetten en dan vervolgens zo’n dijk van een wedstrijd neer te zetten. We zullen hem missen, maar heb alle vertrouwen in de andere spelers.”

Aanvoerder Carles Puyol gaf aan dat zijn zogenaamde overtreding op Fabregas, die aan de basis stond van de penalty waaruit Arsenal gelijkmaakte, uit de lucht was gegrepen. “Cesc zette zijn been tussen die van mij om een betere positie in te nemen, maar hij was degene die mij duwde, niet andersom.”

De mooiste nabeschouwing kwam van de jonge doelpuntenmaker Theo Walcott, die het spel van Barcelona vergeleek met zijn Playstation3 spelletje. “Het leek wel of iemand vanaf de tribune de spelers van Barça aan het besturen was. Het was fantastisch om te zien.”