Nieuws April 2009

Guardiola: "Ik pas mijn team niet aan Chelsea aan"

Wil Barça op drie fronten bezig blijven dit seizoen, dan zal het de spannende strijd om de landstitel voor twee dagen in een parkeervak moeten stallen. Alles wat nu telt is een goed resultaat tegen het Chelsea van de Hollandse coach Guus Hiddink. Dinsdagavond zal het Camp Nou nagenoeg uitverkocht zijn en zullen de bijna 98.000 socios hun helden naar voren schreeuwen.

Coach Guardiola deed er in de laatste persconferentie voorafgaande aan de tweestrijd niet moeilijk over en verzekerde dat zijn team net zoals het hele seizoen al opnieuw de aanval zal zoeken: “Ik zal mijn team niet aan de tegenstander aanpassen.” Waarom zou Pep dat immers doen? Terugkijkend op de laatste twee thuiswedstrijden tegen Olympique Lyon en FC Bayern München scoorde Barça in de eerste helft vier doelpunten. “We houden ons aan eigen filosofie. We gaan vanaf de eerste minuut voor een goed resultaat.

Is Pep Guardiola dan niet overtuigd van het feit dat Chelsea toch echt wel een stuk beter is van Lyon of Bayern? “Dat wel. Ik ben onder de indruk van het goede resultaten die Chelsea de laatste tijd heeft behaald. Dat heeft met de komst van Hiddink te maken. Het is een fysiek zeer sterk elftal met een hele bagage aan ervaring. Ze spelen al een tijdje met elkaar samen en zijn dus goed ingespeeld. We moeten er voor zorg dragen dat hun luchtmacht niet al te vaak in stelling wordt gebracht en dus geen domme overtredingen te begaan dicht bij de eigen zestien. Jongens als Terry, Ivanovic, Ballack en Drogba zijn lang en levensgevaarlijk bij stilstaande spelhervattingen zoals een vrije trap.”

“De tweestrijd zal niet in Camp Nou worden beslist, daarvoor liggen de krachten van beide teams te dicht bij elkaar. Maar als ik naar mijn spelers kijk, zie ik een niet te stillen honger. Net als bijvoorbeeld zaterdag, toen we in Valencia vlak voor tijd de 2-2 scoorde en een ieder op jacht ging naar de 2-3 in plaats van het consolideren van de toch ook niet onbelangrijke gelijke stand. Ook vandaag weer. Een ieder was een half uur voor afgesproken tijdstip al op de training. Iedereen is er volop mee bezig. Ik hoop dan ook te kunnen genieten van de ambiance van een halve finale Champions League, want je weet nooit wanneer die zich nog eens voordoet.”

Guus Hiddink gaf even later aan Chelsea in Camp Nou niet hetzelfde zal overkomen als de Franse en Duitse kampioen. “We hebben Barça tot op de puntjes bestudeerd. We zullen ons niet laten verassen. We zullen zeer geconcentreerd moeten spelen, zeker in de eerste fase van de wedstrijd.” Hiddink gaf ook aan dat José Bosingwa de taken van de geschorste Ashley Cole op zich zal nemen, en dat is het uitschakelen van Messi. “Ik zet geen twee mensen op Messi, want dan speel je een ander aanvaller van Barça in de kaart en die zijn zowat net zo goed als Messi, dus dat heeft geen zin. We zullen het met Bosingwas moeten doen, een andere optie heb ik niet.”

Guus liet zijn bewondering voor het spel van Barcelona niet achterwege. “Ik waardeer de speelstijl van Barça ten zeerste. Zeker omdat ze die stijl al decennia hanteren. Elke keer weten ze maar weer nieuwe spelers binnen te halen die zich vervolgens bijna moeiteloos aan het aanvallende spel inpassen.” Hiddink ontkende meteen dat zijn team als een defensieve ploeg wordt gezien. “Dat ontken ik stellig. We zijn geen team dat het achterin gesloten houdt en wacht op de kans om toe te slaan. Ook wij zullen het initiatief zoeken. Het zal een open wedstrijd worden. Geheimen kennen we immers niet meer van elkaar.”