Nieuws Oktober 2011

Guardiola meest populaire coach

Uit een groot onderzoek van de sportkrant AS is deze week gebleken dat Barcelona en Josep Guardiola de afgelopen jaren aan populariteit hebben gewonnen. De doorgaans door Real Madrid-fans gelezen krant huurde onderzoeksbureau Ikerfel in om in twintig stadions navraag te doen naar de voorkeuren van de gemiddelde supporter. Niet Real Madrid maar Barcelona kwam als winnaar uit de bus.

Guardiola en Vicente del Bosque zijn volgens het onderzoek de beste, en dus de meest geliefde, coaches in de geschiedenis van het Spaanse voetbal. Beiden kregen 25% van de stemmen. Johan Cruijff completeert het podium. De ex-hoofdtrainer van Barcelona ontving 12 procent van de stemmen. Als gevraagd wordt naar de favoriete trainer, krijgt Guardiola de meeste stemmen: 38 procent.

FC Barcelona wekt onder de gemiddelde voetbalsupporter de meeste sympathie op, zo blijkt uit het onderzoek. Liefst 44% kiest voor de Catalaanse club en dat is zeven procent meer dan Real Madrid. De topclub uit de hoofdstad kwam wel als winnaar uit de bus toen de fans werden geconfronteerd met de vraag welke club hij of zij het meest haat: 51% Real Madrid, tegen 40% FC Barcelona.

AS benadrukt dat het imago van de Koninklijke de afgelopen jaren aan populariteit heeft ingeboet: “Real Madrid blijft alleen achter. España stapt over van Real Madrid naar FC Barcelona.” Volgens AS heeft de omslag een logische verklaring. Zo heeft FC Barcelona in negen jaar tijd drie keer de Champions League gewonnen en Real Madrid maar één keer.

Verder bestaat de basis van het nationale elftal voornamelijk uit spelers van FC Barcelona, maakte Andrés Iniesta het winnende doelpunt in de WK-finale en speelt Spanje in de stijl van Barça. Verder wordt de kwaliteit van Lionel Messi alom geprezen en wordt de houding van Mourinho en Cristiano Ronaldo niet overal op prijs gesteld, afgezien van diverse incidenten die zijn voorgevallen.