Nieuws Mei 2012

Guardiola: "Tito kan altijd op mij rekenen"

Josep Guardiola herinnerde de aanwezigen dinsdag in de persruimte eraan dat er nog acht persconferenties zijn, exclusief die van de wedstrijd tegen Málaga, met Guardiola als coach van Barça. “De club heeft de overgang uitstekend geregeld. Tito is zeer enthousiast om te gaan beginnen.” De huidige assistent van Guardiola, kan als hij daar behoefte aan heeft, altijd om advies vragen. “Onze band is niet veranderd door de mededelingen die deze week zijn gedaan. We doen nog altijd alles samen zoals we tot nu toe gedaan hebben”, verzekert Guardiola. “Tito kan altijd op mij rekenen; voor wat dan ook. Ik wil dat iedereen weet dat ik helemaal achter hem sta. We zijn al lange tijd vrienden, hebben altijd alles samen voorbereid en ik geloof in zijn kunnen. Ik doe wat nodig is voor hem en dat is andersom net zo.”

“Ik prijs me gelukkig dat een goede vriend het nu overneemt bij Barça”, aldus Guardiola. “Of de selectie een ander systeem gaat hanteren onder Vilanova? Dat weet ik niet, zulke dingen moet je hem vragen. Het idee is, denk ik, om continuïteit te houden in het team. Zonder Tito zou ik het heel moeilijk hebben gehad, dan waren we niet zo succesvol geweest. Een overgang hoeft niet traumatisch te verlopen, het is eigenlijk heel eenvoudig.” De coach verzekerde de aanwezigen dat hij niet opgebrand is door: “het dagelijks werken met het team en het winnen van zo veel titels.”

“Ik heb niet het idee dat onze supporters erg verdrietig zijn dat we de competitie en Champions League niet meer kunnen winnen”, sprak Josep. “Maar misschien zit ik ernaast en zijn ze dat wel. Ik ben de laatste jaren hier een bevoorrecht man geweest.” Josep Guardiola gaf aan niet te weten wat hij gaat doen na 30 juni: “Ik ga dan naar huis en ik heb geen idee wat ik in de toekomst ga doen. Ik weet het echt niet. Of ik ooit terugkom? Geen idee, ik weet echt niet of ik FC Barcelona ooit weer zal coachen.”

Op de vraag of Vilanova zin heeft in zijn nieuwe functie, antwoordde Guardiola volmondig 'ja'. “Maar hij maakte ook al deel uit van de successen van de voorbije jaren. Hij vertegenwoordigt het team nu alleen iets meer, misschien.” Gevraagd naar zijn doelen voor de laatste weken, legde Guardiola uit dat hij zich vooral richt op de finale van de Copa del Rey. “Iedere training en iedere wedstrijd zijn ter voorbereiding op die finale. Daar ligt de volledige focus op. In de wedstrijd tegen Rayo bewezen de spelers weer hun motivatie en wil om te winnen.” Guardiola voegde daaraan toe: “We kunnen de komende drie wedstrijden niet slecht spelen en dan naar de finale gaan. Pinto zal de komende wedstrijden onder de lat staan.”

Josep Guardiola wil niet dat zijn spelers er alles aan gaan doen om Lionel Messi aan de Pichichi award, prijs voor de topscorer van La Liga. “We hebben goede tegenstanders, dus we moeten goed spelen en daarnaast zoals altijd: aanvallen.” Guardiola haakte ook nog kort in op woorden van Mourinho over de Gouden Bal voor dit jaar. De coach van Real Madrid gaf aan dat hij vindt, dat Cristiano Ronaldo er dit jaar recht op heeft. “Wat Leo gedaan heeft is net zo verbazingwekkend. Er zijn jaren geweest dat Messi die prijs niet won, maar wat hij dit jaar heeft laten is beestachtig goed”, aldus Guardiola. Zowel Messi als Ronaldo scoorden tot nu toe al 43 keer in de Spaanse competitie.