Nieuws Oktober 2011

Guardiola toast op nieuwe Masía

De coach van FC Barcelona is opgetogen dat de nieuwe Masía is geopend en dat het vernoemd is daar “de geweldige professor Oriol Tort… Ik hoop dat het zal blijven lopen zoals het de afgelopen 32 jaar heeft gedaan”, waarbij de coach natuurlijk refereert aan de generatie voetbalsterren van vandaag de dag die uit deze opleiding zijn voortgekomen.

De opening van La Masía, Oriol Tort Training Centre, van afgelopen donderdag was een emotionele dag voor iedereen. Pep Guardiola was erbij en tijdens de persconferentie van vrijdag prees hij de ceremonie. “Het was een emotioneel evenement. Ik vier het feit dat het de naam van professor Oriol Tort draagt.” Hij hoopt dat de jeugdteams in alle rust in de nieuwe faciliteit kunnen trainen.

Guardiola weet wat een geweldige prestatie is neergezet in La Masía de afgelopen 32 jaar op de oude locatie en hoopt op een lang leven voor de nieuwe versie ervan. Hij weet eveneens dat de huidige Barça-generatie elf spelers bevat die daar zijn opgegroeid, maar is van mening dat deze situatie een uitzondering is. “Ik betwijfel of een dergelijke generatie ooit herhaald zal worden.”

De Catalaan denkt dat het moeilijk zal zijn om iemand te vinden die sterren als Xavi, Iniesta, Valdés en co kan vervangen. “Maar nu ze er nog steeds zijn, zal het goed zijn voor de jeugd om met hen te werken. Maar het is onmogelijk om hen stuk voor stuk te vervangen. Het is een heel lastig proces om hen te evenaren.”

De coach sprak ook over Xavi, die, als hij zaterdag speelt tegen Sevilla, het record van aantal gespeelde competitiewedstrijden kan verbreken. “Hij is een speler die moeilijk te vervangen zal zijn, niet alleen vanwege wat hij op het veld doet, maar ook wat hij daarbuiten doet. Het is moeilijk om iemand te vinden die zoveel plezier teweegbrengt binnen de ploeg.”

Ondanks alle bezigheden van afgelopen week, is Guardiola niet afgeleid van zijn plicht om de ploeg voor te bereiden op het aanstaande bezoek van Sevilla aan Camp Nou. “Sevilla is één van de grotere teams… Ze hebben tot nu toe nog geen wedstrijd verloren, en dat is niet puur geluk. Sevilla speelt snel voetbal en gaat recht op de keeper af.”

Tot slot werd Guardiola gevraagd naar zijn mening over de ETA aankondiging van een permanente vuurstaking. “Dat is goed nieuws. Het is een heel speciaal moment voor het land. En voor vele jaren,” zei de coach.