Nieuws Maart 2012

Iniesta scoort openingsgoal voor Spanje

In november stelde la Furia Roja enigszins teleur, door te verliezen van Engeland en daarna gelijk te spelen tegen Costa Rica. Woensdag was er echter geen vuiltje aan de lucht voor het team van Vicente del Bosque, dat de oefeninterland in La Rosaleda met 5-0 won van Venezuela. Piqué, Puyol, Busquets, Xavi, Cesc en Iniesta hadden allen een aandeel in de overwinning. Valdés en Thiago waren de enige twee spelers van Barça die geen speeltijd kregen van hun bondscoach.

Venezuela nam in de openingsfase bijna de leiding via José Salomón Rondón, maar Iker Casillas wist het schot van de aanvaller van Málaga te keren. Spanje nam vervolgens het heft in handen. Eerst kopte Sergio Ramos de bal op de lat en daarna stond de keeper van Venezuela in de weg voor Andrés Iniesta. El Blanquito schreef acht minuten voor de rust alsnog de verdiende 1-0 op zijn naam. Iniesta kreeg de bal van Cesc op zo'n vijftien meter van het doel voor zijn voeten, zag in de rechterhoek een gaatje en plaatste de bal daar met precisie heen voor de openingstreffer. Amper drie minuten later viel ook de 2-0 in Málaga al. Silva ontving na 37 passes de bal aan de zijlijn, sneed naar binnen en kreeg van Cesc met de hak de bal weer terug. Met een goed schot scoorde Silva in de lange hoek.

In de tweede helft scoorde Roberto Soldado, aanvaller bij Valencia, een hattrick én miste een penalty. Die werd gegeven aan Spanje voor het neerhalen van Soldado door Amorebieta. De verdediger van Venezuela kreeg daarvoor van de scheidsrechter direct rood. Soldado is de eerste Spanjaard met een hattrick, sinds Fernando Torres in juni 2009 tegen Nieuw-Zeeland. Carles Puyol en Xavi speelde alleen het laatste half uur van de wedstrijd. Puyol was onderdeel van een drie mans verdediging samen met Piqué en Arbeloa. Xavi vervulde zijn vertrouwde rol op het middenveld. Piqué en Busquets waren de enige twee spelers van Barça die de gehele wedstrijd speelden.

Opstelling Spanje: Casillas, Arbeloa, Sergio Ramos (61’ Puyol), Alba, Piqué, Fàbregas (75’ Muniain), Busquets, Xabi Alonso (61’ Xavi), Silva (61’ Jesús Navas), Llorente (46’ Soldado) en Iniesta (46’ Santi Cazorla)