Nieuws April 2012

Iniesta vlakbij 400 wedstrijden

Andrés Iniesta zal heel binnenkort zijn 400e officiële wedstrijd voor Barça spelen, waarschijnlijk in de uitwedstrijd tegen Levante op zaterdag, of in Stamford Bridge volgende week. Op dit moment staat hij op 399 wedstrijden in het blaugrana tenue, en wat zou het mooi zijn als hij de vierhonderdste zou spelen op het veld van Chelsea: daar scoorde hij immers de waarschijnlijk meest bekende goal van de veertig die hij maakte voor FC Barcelona.
De tot nu toe 399 wedstrijden zijn als volgt verdeeld over de verschillende competities: 266 in La Liga, 77 in de Champions League, 40 in de Spaanse Cup, 3 in de UEFA Cup, 2 in de Europese Super Cup, 6 in de Spaanse Super Cup, en tot slot vijf in de Wereldbeker voor Clubs.

De 27-jarige middenvelder heeft zijn plaatsje nog maar net vergaard in de top tien van alle tijden van FC Barcelona, en kan het dit seizoen tot de achtste plaats schoppen. Hij is nog maar één wedstrijd verwijderd van José Ramón Alexanco en staat drie wedstrijden achter Joan Segarra, die respectievelijk de negende en achtste plaats bezetten. Iniesta is één van de vier spelers uit het huidige eerste tien die in de top tien van de Club voorkomen; de andere drie zijn Xavi (die meer dan iedereen gespeeld heeft met 621 wedstrijden), Puyol (tweede met 552) en Valdés (vierde met 452).

Andrés Iniesta kwam in 1996 naar La Masía, toen hij nog maar twaalf jaar oud was. Hij promoveerde rap door de ranken van Barça’s jeugdsysteem en debuteerde voor het eerste team in oktober 2002 onder Louis van Gaal. Onder Frank Rijkaard werd Iniesta steeds belangrijker, toen hij zijn veelzijdigheid tentoonstelde in zijn bijdrage aan het behalen van twee kampioenschappen en een Champions League titel.
Met de komst van Pep Guardiola bevestigde Iniesta zijn rol als leider van het team en een vaste eerste keuze in een van de beste teams van de Club ooit. Ook in de finale van het WK 2010 liet Iniesta zijn waarde voor Spanje zien door tegen Nederland de goal te scoren die het Spaanse elftal de wereldbeker opleverde. Iniesta’s talent, klasse, inzicht en zijn vermogen om een man uit te spelen zijn wereldwijd beroemd, en alleen een aantal ongelukkige blessures heeft zijn anders voortdurende goede prestaties onderbroken.