Nieuws Juli 2014

Javier Fernández naar Barça B

Javier Fernández, een Spaanse middenvelder, heeft een contract getekend bij Barça B. Voor de komende twee seizoenen zal deze middenvelder aansluiten bij de beloften van Barcelona. Barça B komt uit in de Segunda División, en eindigde afgelopen seizoen als derde. Barça B raakte het grote talent Denis Suárez kwijt aan Sevilla, en had daarom een nieuwe aanvallende middenvelder nodig. Fernández was volgens de leiding de aangewezen man Barça B volgend jaar opnieuw richting een hoge klassering te stuwen.

Javier Fernández komt over van Real Club Deportivo, de ploeg die eindigde als nummer twee in de Segunda División afgelopen seizoen en promoveerde naar La Liga. Fernández is ook afkomstig uit de jeugdopleiding van Deportivo, en maakte op zestienjarige leeftijd zijn debuut in de hoofdmacht van Deportivo. Momenteel is de middenvelder 18, en afgelopen seizoen mocht hij negen keer meedoen in het eerste elftal. De rest van het seizoen bracht hij door bij Deportivo B, in de Tercera División. Ook mocht hij al zesmaal opdraven in de jeugdelftallen van het Spaanse elftal.

Fernández staat als voetballer bekend als 'Bicho', en zo wordt hij door zijn ploeggenoten ook genoemd. Zijn voorkeurspositie gaat uit naar een plek achter de spitsen, en hij staat bekend om zijn uitstekende assists. Na twee seizoenen heeft Barcelona de optie Bicho te kopen, maar indien ze niet langer van zijn diensten gebruik willen maken zal hij teruggaan naar Deportivo. Bicho zelf was erg verheugd tijdens zijn presentatie. ''Ik ben erg blij om naar een grote club zoals Barcelona te gaan. Ik kom in een erg jong team terecht, waarvan de meeste al ervaring hebben in de Segunda División, maar ik ga mijn best doen een plaats te veroveren.'' De linkspoot was als 'kind van Deportivo' al snel een publiekslieveling bij zijn oude club, maar zal nu dus voor minimaal twee jaar afscheid nemen bij de club waar hij zijn opleiding genoot.