Nieuws Maart 2010

Johan Cruijff benoemd tot erevoorzitter

Het bestuur van FC Barcelona heeft Johan Cruijff benoemd tot Erevoorzitter van de club. Met de titel van erevoorzitter kan Johan Cruijff een rol vervullen die vergelijkbaar is met de rol van Alfredo Di Stefano bij Real Madrid.

Algemeen directeur van FC Barcelona, Joan Oliver, bevestigde het nieuws. De rede dat Barça dat Barça nu een Erevoorzitter heeft benoemd is omdat de club zich op een bijzonder hoogtepunt in de clubgeschiedenis is. Dit hoogte punt is niet alleen bereikt door de resultaten van het afgelopen jaar, maar ook door de wereldwijde erkenning van de manier van spelen van FC Barcelona. Daarom is het volgens Oliver nu het juiste moment om een erevoorzitter te benoemen.

Volgens Oliver is Johan Cruijff een inspirerende persoonlijkheid en grondlegger van het model waar de club in de afgelopen jaren veel succes mee heeft behaald. Dit is de rede waarom Johan Cruijff de eretitel toekomt. Cruijff was bij Barcelona zeer succesvol in het verleden. Als trainer van de Catalaanse club veroverde Cruijff vier landstitels op rij (1991 t/m 1994) maar ook wist hij in 1992 voor het eerst in de historie van de Club, de Europa Cup voor landskampioenen te winnen.