Nieuws September 2011

Leden stemmen over contract Qatar Foundation

Leden van FC Barcelona moeten op 24 september een belangrijke keuze maken omtrent de toekomst van de club. Op die dag zal er worden gestemd over Qatar Foundation als shirtsponsor.

Barcelona speelt dit seizoen voor het eerst met een betalende shirtsponsor op de borst. Leden mogen deze beslissing terugdraaien, maar moeten in dat geval wel een sportieve terugval incalculeren. Voorzitter Sandro Rosell is er niet gerust op en waarschuwt dat het wegstemmen van de miljoenendeal een risico inhoudt. “We kunnen ons dan niet langer het beste team van de wereld of de beste trainer veroorloven. Dan zullen we kleiner moeten worden”, zei de Barça-preses in een interview met de krant La Vanguardia.

Woordvoerder Toni Freixas verklaarde eerder dat de stemming tijdens the Assembly tot doel heeft om: “Het contract met Qatar Sports Investments te bekrachtigen. We begrijpen dat de leden inspraak willen en die gelegenheid willen we hen graag geven.” Over het contract zei de woordvoerder: “Tijdens de Algemene Vergadering in 2003 was er al overeenstemming over publiciteit op de shirts, dus dit overleg is feitelijk volgens de statuten niet verplicht, maar voor ons is het gewoon een kwestie van respect en aandacht voor de wensen van de leden wensen”. Freixis sloot af met: “De raad van bestuur is ervan overtuigd dat dit de best mogelijke deal is en dat de leden dat met ons eens zijn.”

De sponsordeal met Qatar Foundation, voor een periode van vijf jaar, levert FC Barcelona 165 miljoen euro op, maar dat is bij de socio’s in het verkeerde keelgat geschoten. Die zijn van mening dat een betalende shirtsponsor niet bij Barcelona past.

Tot 2006 werd er in een geheel Blaugrana shirt gevoetbald. Vanaf dat jaar staat Unicef op de borst, maar FC Barcelona betaalde de organisatie daar zelf voor in plaats van geld te ontvangen. Unicef staat er nog steeds op, maar het logo is verhuisd naar de achterkant van het shirt.