Nieuws December 2021

Lening verbouwing Camp Nou akkoord

Dat de verbouwing van Camp Nou (gebouwd in 1957) nodig is, is al een hele tijd duidelijk. In een referendum konden de leden hun stem uitbrengen. Doel van het referendum: stemmen over het afsluiten van een lening van 1,5 miljard nodig voor de noodzakelijke aanpassingen. Resultaat: 87,8 % van de leden ging hiermee akkoord. Het plan neemt zo’n 5 jaar in beslag. Bijna 50.000 leden hebben aan het online referendum deelgenomen (waaronder een aantal spelers en onze fanclubvoorzitter). Dat is 44% van het aantal stemgerechtigde leden. Dat is beduidend meer dan de leden die in 2014 hebben deel genomen aan het referendum toen.

Na de verbouwing rekent het bestuur op meer inkomsten uit het nieuwe stadion (ongeveer per jaar 200 miljoen euro extra). In het eerste jaar van de verbouwing kan er nog in Camp Nou gespeeld worden. In het 2e jaar zal er een ander stadion gezocht moeten worden. Bv. het Olympisch stadion of een verbouwing van het Estadi Johan Cruijff. Voor de verbouwing van Camp Nou is 900 miljoen begroot. Een gedeelte van de lening zal besteedt worden aan het uitbreiden en verbeteren van de selectie.

Het was natuurlijk erg gemakkelijk om online de stem uit te brengen. En degenen die naar het stemlokaal kwamen konden daar op hun gemak zijn of haar stem uitbrengen. De secretaris van het bestuur was dan ook erg te spreken over het verloop van het referendum. Er kon tot 21.00 uur gestemd worden. Daarna begon het tellen: 87,8 % getelde stemmen voor. Een prachtig resultaat! Het bestuur heeft nu de toestemming om met de plannen aan de gang te gaan. Naast een lening wordt er ook geld gegenereerd via rechten, extra tickets (capaciteit gaat naar 110.000), catering, VIP boxen en evenementen (bv. concerten).

Jammer dat het nog zo lang duurt voor het klaar is …..….Visca Barça!!