Nieuws Januari 2014

Levante – Barça 1-4

Woensdagavond stonden Levante en FC Barcelona voor de tweede keer in vier dagen tijd tegenover elkaar het stadion Ciutat de València. De eerste wedstrijd, voor de competitie werd een 1-1 gelijk spel. De grote vraag was dan ook, of het deze keer Barça wel lukte om te winnen?

Ondanks dat beide trainers verschillende elftallen het veld in stuurde was het spelbeeld in de eerste helft gelijk aan dat van afgelopen zondag. Zo kwam ook Levante deze keer weer als eerste op voorsprong, nadat Pedro al eerder in de wedstrijd de paal had geraakt. Na ruim een half uur was het raak voor Levante. De ploeg uit de sinaasappelstad mocht een vrije trap nemen, maar deze werd door de verdediging van Barça niet goed weggekopt, waardoor El-Zhar  van dichtbij de rebound binnen kon schieten.

Na deze tegenvaller begon Barça wel meer de aanval te zoeken, maar Levante speelde het verdedigende spelletje erg goed. Ze bleven met tien man achter de bal en de Catalanen kwamen er niet doorheen. Ondanks een paar kleine kansjes, werd er niet meer gescoord en was de ruststand 1-0.

Na de rust ging FC Barcelona het spelletje anders spelen om te proberen op die manier te scoren. De gelijkmaker lag al binnen tien minuten achter de keeper. Het was kenmerkend dat Barça de hulp van Levante nodig had om te scoren. Nadat de keeper een schot van Tello had gekeerd, wilde Juanfran de bal opruimen en schoot de bal hard tegen een medespeler aan, waardoor de bal als nog in het doel verdween. Deze 1-1 gaf de spelers van Barça moed, maar juist bij Levante zakte de moed in de schoenen. Wat resulteerde in een paar harde overtredingen. Zo moest Puyol geblesseerd het veld verlaten.

Ondanks deze tegenvaller voor Barça, wist de Catalaanse ploeg kort na dit voorval weer te scoren. Met een prachtige steekpass stuurde Messi linksbuiten Tello weg en zette deze alleen voor de keeper. Tello benutte de kans goed en zette daarmee FC Barcelona op een 1-2 voorsprong.

De doelpunten die nog volgden, de 1-3 en de 1-4 kwamen op dezelfde manier tot stand. Messi gaf een mooie steekpass op Tello en de snelle buitenspeler schoot de bal vanaf een meter of 12 binnen. Na de 1-4 kreeg het team van Tata Martino nog meer kansen, maar deze werden gekeerd of naast het doel geschoten. Zo kreeg Messi nog enkele kansen om zijn jubileum van 400 wedstrijden, op een passende manier te vieren, maar hij kreeg de bal er ook niet in. Hierdoor bleef de stand steken op een 1-4 overwinning voor Barça.

Opstelling FC Barcelona: Pinto, Alves, Bartra, Puyol (57’ Mascherano)Adriano, Song, Xavi, Roberto, Pedro (77' Alexis), Alexis, Messi en Tello.

Voor de samenvatting van Sport1 klik hier