Nieuws Maart 2023

Lewandowski vs. Benzema

El Clásico. Nog 1 nachtje slapen. Er staat heel veel op het spel. Bij winst van Barça is de voorsprong 12 punten. Niet meer in te halen zou je zeggen. Bij winst van Real bedraagt de voorsprong nog 6 punten. De druk is groot, vooral bij de beide spitsen. Die uiteraard voorzien moeten worden met goede ballen vanuit het middenveld. Eigenlijk wordt van iedereen maximale inzet en concentratie verwacht. Ook bij de beide doelmannen. Ter Stegen is in vorm, dat is wel duidelijk.

Allereerst natuurlijk onze eigen spits, Robert Lewandowski. Geboren in Warschau (Polen) op 21 augustus 1988. Spelend voor het Poolse nationale elftal. Debuut in 2008. Via o.a. Lech Poznán terecht gekomen bij Borussia Dortmund (74 goals in 131 wedstrijden; een aantal kampioenschappen)) en daarna 8 jaar bij Bayern München (238 goals in 253 wedstrijden!!)In 2022 de transfer naar Barça. Contract tot juni 2026.

De eerste speler die in 2020 de treble won: landskampioen, beker en de Champions League. In alle drie de competities was hij topscorer. Nog nooit vertoond. In het volgende seizoen verbrak hij het record van Gerd Muller met 1 doelpunt verschil: 41 om 40. Slechts 29 wedstrijden nodig. 1e hattrick op 8 oktober 2011 tegen FC Augsburg. Pools voetballer van het jaar.1e rode kaart in 2013. Robert tekende in januari 2014 een contract bij Bayern München, ingaande na het aflopende seizoen. Contract voor 5 seizoenen.

Alle wedstrijden gespeeld in de Champions League 2014/2015. Omdat Bayern München zo tevreden was, werd zijn contract verlengd tot medio 2021. En hij bleef maar scoren! 2018/2020: topscorer in alle competities. Champions League gewonnen door PSG te verslaan. The Guardian verkoos Robert tot 2 keer toe tot de beste voetballer van de wereld. En toen koos, in 2022, Lewandowski voor FC Barcelona.

Geheel onverwacht. 60.000 toeschouwers waren aanwezig bij zijn presentatie. Ongelofelijk! Debuut tegen Pumas UNAM. Een spits van wereldklasse. Hopelijk helpt hij Barça aan het kampioenschap. Visca Lewandowski!!

Bij Real is Karim Benzema de spits. In 2005 overgekomen van Olympique Lyon. Waar hij speelde in alle jeugdelftallen. Geboren op 19 december 1987 in Lyon. Rechtsbenige centrumspits. Bleef bij Lyon tot 2009. Over zijn rumoerige persoonlijke leven valt veel te schrijven.

Interessanter is zijn voetbalcarrière. Vaste waarde vanaf het seizoen 2007/2008. Er was veel belangstelling voor de spits maar hij verlengde zijn contract tot 2013. Gemiddelde: 1 doelpunt per 2 wedstrijden. Op 1 juli 2009 werd bekend dat Benzema, voor 35 miljoen euro, de overstap naar Real Madrid zou maken. Benzema tekende een contract voor 6 jaar. Trainer: José Mourinho. Successen in Europa.

Christiano vertrok naar Juventus in het seizoen 2020/2021. Dit kwam het spel van Benzema zeker ten goede. Prijzen bij Real Madrid: 5 x FIFA Club World Club; 4 x UEFA Super Cup; 5 x Champions League; 2 x Copa de Rey; 4 x landskampioenschap; 3 x Supercup Spanje en nog een twintigtal individuele prijzen. 618 wedstrijden, 329 doelpunten, 185 assists (in alle competities). Zeer indrukwekkende lijst.

Maar zaken uit het verleden zijn geen garantie voor de toekomst. De verdediging van Barça staat als een huis. En Real heeft, in vergelijking met Barça, een wat ouder elftal. Wel gevaarlijk bv door Vinícius. Maar wij hebben Gavi. Mooie tandem met Lewandowski. De vraag is wie Benzema van de juiste ballen zal voorzien.

Barca is een elftal, Madrid is meer individueel gericht. 1-0 is een goeie score; doelpunt Lewandowski!!

Visca Barça!!

Foto:fcbarcelona.com