Nieuws Januari 2022

Linares - Barça 1-2

Barça, recordkampioen Copa del Rey, speelde haar eerste wedstrijd voor de editie 2021-22 tegen Linares. Een club van het derde nivo in Spanje. Normaliter dus een niet al te moeilijke wedstrijd, maar in tegenstelling tot andere jaren is er dit seizoen maar één wedstrijd in deze ronde.

Het betekende ook het debuut van good-old Dani Alves na zijn terugkeer.
FC Barcelona was sterker uiteraard, maar kansen werden er niet gecreëerd. De eerste de beste kans voor Linares was wel raak. In minuut 19 werd het gemakzuchtige afgestraft door een goede kopbal, waarbij er nauwelijks werd verdedigd: 1-0 voor de thuisclub.
Een wake-up call zou het moten zijn. Nico was de eerste die eens serieus op doel schoot in minuut 25, gevolgd door een poging van Jutglá en nog een volledig mislukte poging van Nico. Meer wapenfeiten waren er niet in het eerste half uur omdat het tempo  veel te laag bleef om Linares te verontrusten. Riqui Puig, Eric Garcia en Jordi Alba hadden Barça nog op 1-1 kunnen zetten vlak voor rust, maar ook zij wisten het het niet te vinden.
Xavi greep stevig in tijdens de rust. Piqué, Frenkie de Jong en Dembélé werden ingebracht. Maar het werd vooralsnog niet veel beter. Veel gebrei, geen kansen tot minuut 60.
Dan opeens, uit het niets een schot van Dembélé waar de keeper van Linares niet goed op reageerde. Het leverde de 1-1. Maar drie minuten later ging Neto opzichtig in de fout waardoor Linares weer scoorde. Gelukkig voor Barça werd de treffer afgekeurd wegens buitenspel. En het fortuin bleef nog even aan toen Jutglá een vrije doortocht kreeg en hij het buitenkansje wist te verzilveren.
Op het moment dat Frenkie de Jong geblesseerd naar de kant ging, was het wederom Neto die Linares wilde helpen. Hij liet een schot lopen, maar zijn engeltje op de lat voorkwam een doelpunt. De bal eindigde op de paal. Ook Barça raakte het houtwerk middels een knal van Dembélé. De wedstrijd bleef spannend omdat Linares op zoek ging naar de gelijkmaker. Die viel echter niet waardoor FC Barcelona de volgende ronde, de 1/8 finales, wist te bereiken.
Kortom een wedstrijd om gauw te vergeten, maar de overwinning staat in de boeken.

Opstelling: Neto, Mingueza, Eric Garcia,  Araujo( 46. Piqué), Jordi Alba, Dani Alves, Busquets, Puig (46. Frenkie de Jong, 74. Alvaro Sanz), Ilias Akhomach (46. Dembélé), Nico, Jutglá

63. 1-1 Dembélé
68. 1-2 Jutglá