Nieuws Oktober 2022

Logo zanger Drake siert shirt Barça

Het is de eerste keer dat de Club het logo van hun hoofdsponsor vervangt door het logo van een artiest - onderdeel van de alliantie met Spotify, 's werelds populairste abonnementsservice voor audiostreaming

Een van de belangrijkste ideeën achter de alliantie tussen FC Barcelona en Spotify is om voetbal en muziek samen te brengen om in contact te komen met een nieuw publiek over de hele wereld. Omdat beide in staat zijn om mensen samen te brengen en fans te enthousiasmeren, zal het herenvoetbalteam voor het eerst het veld betreden voor de Clásico van zondag in een shirt met het logo van een internationaal geprezen artiest - rapper en zanger Drake, winnaar van 4 Grammy-awards en de eerste die 50 miljard streams op Spotify overtreft - in plaats van het logo van hun belangrijkste partner.

Dus op 16 oktober zullen degenen die naar de wedstrijd tegen Real Madrid kijken, in plaats van 's werelds populairste audiostreaming-abonnementsservicelogo op de voorkant van het Barça-shirt, het silhouet van een uil zien - het logo van het merk van de Canadese zanger. Spotify heeft deze bevoorrechte ruimte op het shirt gegeven als onderdeel van het partnerschap met de Club, slechts een van de acties die beide merken ondernemen om innovatieve ervaringen voor voetbalfans te bieden en om een nieuw publiek te helpen bereiken via muziek.

Zoals werd aangekondigd toen de overeenkomst werd geratificeerd, zal dit soort uitwisseling op de voorkant van het shirt meer gebeuren naarmate het seizoen vordert.

Als het gaat om het communiceren van het ontwerp dat de spelers gaan dragen, worden de Club en Spotify ondersteund door niemand minder dan de zanger zelf, die een bericht met het shirt op zijn Instagram-account publiceerde voor zijn meer dan 120 miljoen volgers. De Club en Spotify deden ook mee aan de onthulling via hun eigen sociale netwerken.

Viering van een record

Door het logo van Drake op de voorkant van het shirt te plaatsen, willen Barça en Spotify de mijlpaal van de zanger vieren door de eerste artiest te worden die 50 miljard streams van zijn liedjes op het platform heeft bereikt.

Drake - die zijn voorkeur voor Barça al liet zien door het dragen van het shirt - staat achter albums als 'Take Care' of 'Certified Lover Boy'. Hij breekt records met zijn singles, is nummer 1 in de toonaangevende hitlijsten over de hele wereld en heeft tijdens zijn carrière meer dan 275 prijzen verdiend, waaronder vier Grammy-awards, die worden beschouwd als een van de belangrijkste internationale onderscheidingen voor muziek.

Als onderdeel van het initiatief om de prestatie van de zanger te erkennen, zal Xavi's team een speciale versie van het shirt dragen tijdens de warming-up voor de wedstrijd, met het nummer 50 op de achterkant en het Spotify-logo op de voorkant.

Een strategische alliantie

De samenwerking tussen FC Barcelona en Spotify begon op 1 juli van dit jaar. Het maakt deel uit van het strategische doel van de Club om proactief op zoek te gaan naar partners die dezelfde waarden en filosofie delen, en tegelijkertijd de positie van de Club als wereldwijde benchmark te versterken, zowel op als buiten het veld in een steeds competitiever landschap.

Verklaring van Juli Guiu, vice-president Marketing van FC Barcelona

“Onze alliantie met Spotify gaat verder dan een louter commerciële relatie. Zoals we meermaals hebben gezegd, is het een strategische relatie waarmee we twee werelden die emotie kunnen oproepen, namelijk muziek en voetbal, bij elkaar willen brengen. Dit initiatief is een ander voorbeeld van deze wens en de innovatieve geest van onze samenwerking. Voor het eerst in onze geschiedenis vervangen we de naam van onze belangrijkste partner op de voorkant van de trui door een internationaal geprezen artiest in Drake, winnaar van 4 Grammy-awards en recordbreker in verschillende categorieën, zoals de eerste artiest zijn die verzamel 50 miljard streams op Spotify. Dit initiatief toont ons potentieel om een uniek platform te worden om ervaringen aan te bieden die ons dichter bij onze fans brengen en tegelijkertijd een nieuw publiek over de hele wereld bereiken.”

Verklaring van Marc Hazan, Spotify VP of Partnerships

“We waren erg enthousiast om een van de grootste wedstrijd van het jaar te vieren en de mijlpaal van Drake te markeren als de eerste artiest die 50 miljard streams bereikte. We hebben altijd gezegd dat we willen dat deze samenwerking een viering is van fans, spelers en artiesten op een wereldwijd podium - en er is geen groter podium dan El Clásico."

Foto: www.fcbarcelona.com